بارداری-پوچ

حاملگی پوچ


بارداری پوچ یا همان تخمدان‌های پوچ، یک وضعیت پزشکی است که در آن تخمدان‌ها قادر به تخم‌گذاری نیستند و در نتیجه زنان تجربه نمی‌کنند که تخمک به رحم منتقل شود. این وضعیت می‌تواند بر روی زنان و خانواده‌ها تأثیرات عمده‌ای بگذارد. در این مقاله، علل، عوامل مؤثر و روش‌های مدیریت بارداری پوچ مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بارداری پوچ چیست؟

زمانی به یک بارداری ، حاملگی پوچ گفته می شود، که تخمک و اسپرم با هم لقاح پیدا می کنند. ولی ازتخم بارور شده،  فقط یک کیسه حاملگی رشد می کند و جنین در داخل آن بوجود نمی آید.در واقع ممکن است بنا به دلایلی جنین ، کیفیت لازم برای رشد را نداشته باشد و ساک حاملگی خالی ایجاد شود.حاملگی پوچ از علل بسیار شایع سقط جنین در خانمها می باشد.

عوامل-موثر-در-بارداری-پوچ
دلایل بارداری پوچ

عوامل موثر بر بارداری پوچ

ژنتیک:

عوامل ژنتیکی می‌توانند نقش مهمی در بارداری پوچ ایفا کنند.

تغذیه نامناسب:

رژیم غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی می‌توانند بر عملکرد تخمدان‌ها تأثیر بگذارند.

استرس:

استرس می‌تواند تغییرات در سطوح هورمونی ایجاد کرده و تخمک‌گذاری را تحت تأثیر قرار دهد.

چاقی یا لاغری:

وزن غیرعادی می‌تواند تعادل هورمونی را تخریب کند و به بارداری پوچ منجر شود.

 

انواع بارداری پوچ

حاملگی پوچ دو نوع جزئی و کامل دارد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

بارداری  پوچ جزئی:

در حاملگی پوچ جزئی جفت تا حدی طبیعی رشد کرده اما جنین غیر طبیعی رشد کرده است .جنین به صورت ناقص و ناهماهنگ رشد میک ند و زنده نمی ماند.

بارداری پوچ کامل:

در ابن نوع حاملگی هر دو جفت و جنینی در رحم وجود ندارد.

نکته: حاملگی پوچ عوارض یبسیار خطرناکی دارد و به صورت یک نوع سرطان بسیار نادر در بدن بروز می کند و حتما باید به صورت فوری درمان شود.

 

تفاوت و شباهت بارداری پوچ و بارداری سالم چیست؟

وقتی بارداری پوچ اتفاق می‌افتد، ممکن است تمام علائم اولیه یک بارداری معمولی مثل عقب افتادن پریود، ویار بارداری، حالت تهوع و حساسیت سینه‌ها را داشته باشید. افزایش هورمون hCG در بدن اصلی‌ترین نشانه وقوع بارداری است که طی آزمایش خون بارداری تشخیص داده می‌شود. در بارداری پوچ علی‌رغم عدم تشکیل رویان یا توقف رشد آن، جفت هورمون hCG را تولید می‌کند؛ به همین دلیل آزمایش خون بارداری پوچ مثل یک بارداری سالم مثبت می‌شود.

تفاوت بارداری پوچ و بارداری سالم، در این است که با توقف روند رشد رویان، مقدار هورمون hCG نیز شروع به کم‌شدن می‌کند و علائم بارداری از بین می‌روند.

 

علائم و نشانه‌های حاملگی پوچ

در بسیاری از موارد، حاملگی پوچ بدون علائم و نشانه‌ای اتفاق می‌افتد و تشخیص آن در مرحله‌های اولیه سخت است. با این حال، در بعضی موارد ممکن است نشانه‌های زیر دیده شود:

خونریزی:

در بیشتر موارد، خونریزی از رحم نشانه‌ای اولیه حاملگی ناقص است. این خونریزی ممکن است از خون‌ریزی ناشی از سقط جنین متفاوت باشد و ممکن است به صورت ناگهانی و شدید رخ دهد.

نعوظ :

از جمله علائم دیگر حاملگی پوچ، نعوظ پیش‌زمینه یا دوره‌ای رحم است که برای بسیاری از زنان، به معنی توقف ناگهانی نشانه‌های بارداری است.

سردرد و درد شکم:

در بعضی موارد، سردرد و درد شکم ممکن است در زنانی که در حال حاملگی پوچ هستند دیده شود.

تغییر هورمون‌های بارداری در بارداری پوچ:

افزایش سطح هورمون‌های بارداری در بعضی موارد همچون تهوع، استفراغ و افزایش حجم سینه را ایجاد می‌کند. اما در حاملگی ناقص این علائم نمایان نمی‌شوند و در واقع سطح هورمون‌های بارداری نرمال نیست.

علائم-بارداری-پوچ
نشانه های بارداری پوچ

در هر صورت اگر شما احساس می‌کنید که باردار هستید و یک یا چند علامت را تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا اینکه بتواند بررسی کند که آیا باردار هستید یا خیر و در صورت بارداری، آیا حاملگی پوچی وجود دارد یا خیر.

 

راههای درمان و سقط حاملگی پوچ

درمان دارویی بارداری پوچ

درمان‌های دارویی می‌توانند برای تنظیم سطوح هورمونی و تخمک‌گذاری مؤثر باشند. در برخی موارد برای سقط حاملگی پوچ داروهای مخصوصی مثل میزوپروستول با نام تجاری سایتوتک داده می‌شود که بدن را وادار به شروع سریع فرایند سقط می‌کند. حدود ۳۰ دقیقه الی ۱۰ ساعت بعد از مصرف دارو، علائم شروع سقط ظاهر می‌شوند.

درمان خود بخود

گاهی ممکن است پزشک تشخیص بدهد که برای سقط بارداری پوچ، نیاز به عمل نیست. در این شرایط باید چند روز یا چند هفته منتظر بمانید تا سقط خودبه‌خود  آغاز شود. انقباض، درد شکم و خون‌ریزی از جمله نشانه‌های شروع سقط خودبه‌خود بارداری پوچ هستند.

کورتاژ

ازآنجاکه سقط‌جنین به‌صورت طبیعی می‌تواند زمان‌بر و از نظر عاطفی فرایندی سخت باشد، ممکن است ترجیح بدهید به‌جای انتظار برای سقط طبیعی از روش‌های جایگزین سریع‌تر، مثل دارودرمانی و کورتاژ استفاده کنید.

طی این عمل که تحت بی‌هوشی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، پزشک دهانه رحم را باز می‌کند و با ابزارهای مخصوصی بقایای بافت‌های بارداری را از رحم خارج می‌کند.

تزریق تخمک:

در این روش درمانی از طریق فرآیند تزریق تخمک از تخمدان‌ها استفاده می‌شود، تا تخمک‌ها جمع آوری و در مخروط تخمک گذاشته  شوند.

پرفشاری تخمدانی:

این فرآیند باعث تحریک تخمدان‌ها می‌شود تا بیشترین تعداد تخمک تولید شود.

عمل هیسترکتومی یا خارج کردن رحم

در موارد بسیار نادری ممکن است بقایای بافت‌ها بعد از سقط داخل رحم باقی بمانند و منجر به عفونت شوند. در این شرایط گاهی پزشکان مجبور هستند رحم را خارج کنند تا جان بیمار را نجات بدهند. بااین‌حال در اکثر موارد، حتی اگر سقط منجر به عفونت  شده باشد، می‌توان درمان قطعی عفونت بارداری را تجربه کنید تا دیگر نگران تاثیر منفی روی بارداری‌های بعدی را نداشته باشید.

 

پیامدهای حاملگی پوچ در باروری زنان

پیامدهای حاملگی ناقص در باروری زنان عبارتند از:

افزایش خطر بروز بارداری پوچ در دوره‌های بعدی:

زنانی که در گذشته تجربه حاملگی ناقص داشته‌اند، احتمال بیشتری برای تکرار آن در دوره‌های بعدی دارند.

تنبلی تخمدان:

حاملگی ناقص ممکن است باعث تنبلی تخمدان شود که به دنبال آن، فرآیند تولید تخمدان کاهش می‌یابد و باروری نیز کاهش می‌یابد. که خوشبختانه با اصلاح سبک زندگی می‌توان به عنوان یک روش جدی برای  درمان کاهش ذخیره تخمدان مورد استفاده قرار گیرد

تحریک بیشتر درمان:

زنانی که حاملگی ناقص داشته‌اند، ممکن است نیاز به درمان بیشتری برای باروری داشته باشند، مانند استفاده از تزریق هورمونی یا فرآیندهای پزشکی دیگر.

افزایش اضطراب و استرس:

حاملگی پوچ می‌تواند باعث افزایش اضطراب و استرس در زنان شود که ممکن است به تأخیر در باروری منجر شود.

تأثیر بارداری پوچ بر روی روابط زوجین:

حاملگی ناقص  یا گاها ناباروری ممکن است باعث تحت فشار قرار گرفتن و تاثیر بر روابط زوجین شود و ممکن است باعث کاهش روابط جنسی و کاهش باروری شود.

با توجه به مشکلات بالا، اگر شما یا همسرتان با مشکل حاملگی ناقص مواجه هستید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشاوره کنید و راه‌های درمانی مناسب را برای باروری خود پیدا کنید.

 

تاثیر-بارداری-پوچ-در-باروری-زنان
اثرات بارداری پوچ در باروری زنان

یک روش درمان و مقابله با افسردگی بعد از بارداری پوچ

به طور معمول رهایی از افسردگی و بهبود عاطفی بعد از بارداری پوچ و سقط جنین زمانبر است. در برخی موارد علاوه ‌بر مادر، همسر او نیز باید درمان شود. در ادامه رایج‌ترین درمان‌های افسردگی بعد از بارداری پوچ را توضیح خواهیم داد.اگر یک بارداری پوچ را تجربه کرده‌اید به شما پیشنهاد میدهیم که قبل از اینکه تصمیم بگیرید از طرق داروهای شیمیایی افسردگی خود را برطرف کنید حتما و حتما با تغییر سبک زندگی سالمتر و دریافت برنامه اصلاح سبک اختصاصی خود به این نگرانی خاتمه دهید.

تغییر سبک زندگی معجزه درمان  افسردگی و پیشگیری از بارداری پوچ

یکی از روش‌های بسیار مفید و تأثیرگذار بر مقابله با افسردگی بعد از بارداری پوچ، تغییر سبک زندگی است. شما می‌توانید در صورت لزوم، علاوه‌بر اینکه به درمان‌های پزشکی برای درمان افسردگی خود پایبند هستید برای رسیدن به بهبودی سریع‌تر و بهتر، سعی کنید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. برای این کار شما باید رژیم غذایی خود را متعادل کرده و از مواد غذایی مقوی بیشتری استفاده کنید.

همچنین فراموش نکنید خواب کافی و به موقع یکی از عوامل مهم در تغییر خلق و خو، کنترل خستگی، کمبود انرژی و استرس است. علاوه ‌بر این سعی کنید حتماً یک برنامهٔ منظم ورزشی داشته باشید و در طول روز چند دقیقه‌ای را صرف فعالیت‌های ورزشی کنید. ورزش کردن به شما کمک می‌کند تا علاوه‌ بر سلامت جسمی، سطح انرژی خود را افزایش داده و علائم افسردگی را برطرف کنید.

درمان-افسردگی-بعد-از-بارداری
درمان افسردگی بعد از بارداری پوچ

سخن پایانی:

خلاصه اینکه بارداری پوچ یک وضعیت پزشکی پیچیده است که معمولا تأثیرات مختلفی بر روی زنان و خانواده‌ها می‌گذارد. شناخت علل و عوامل مؤثر، به همراه استفاده از مدیریت‌های مختلف، می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا بهبودی در این وضعیت دست یابند و امید به باروری را حفظ کنند.

خبر خوش برای مادران باردار با سابقه حاملگی پوچ این است که این افراد می توانند بارداری موفقی داشته باشند. اما احتمال تکرار آن در بعضی افراد با درصد بسیار کم وجود دارد. پیشگیری از حاملگی پوچ با ساک خالی امکان پذیر نیست مگر اینکه بررسی های لازم قبل از بارداری انجام شود .حاملگی پوچ ممکن است یکبار اتفاق بیفتد و بارداری بعدی موفق باشد. برای اطلاعات بیشتر به پیج اینستاگرام مهرنوش مطیعی سربزنید. من (مهرنوش مطیعی)  با تجربه‌ای بیش از ۲۵ سال سابقه تحقیق، تدریس و ویزیت و ارتباط با برترین موسسات و مراکز تحقیقاتی ایران و نیز مجلات و مراکز درمان ناباروری در خارج از کشور در خدمت شما عزیزان هستم.

 

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport

آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید