حاملگی-شیمیایی

بارداری شیمیایی


بارداری شیمیایی یا به عبارتی حاملگی شیمیایی نوعی سقط خودبه‌خودی است که خیلی زود اتفاق می‌افتد، حتی گاهی قبل از اینکه فرد متوجه شود باردار است. تنها علامت بارداری شیمیایی تأخیر در قاعدگی است. در حاملگی شیمیایی که به آن سقط جنین شیمیایی هم می‌گویند، تخمک بارور می‌شود اما لانه‌‌گزینی درست انجام نمی‌شود و فرایند رشد جنین پیش نمی‌رود. حاملگی شیمیایی بسیار رایج است و برای بارداری مجدد مشکلی ایجاد نمی‌کند. در این مقاله درباره علائم، علل و روش‌‌های پیشگیری و هر آنچه که باید درباره حاملگی شیمیایی بدانید  را به زبان ساده خواهید خواند. با من همراه باشید.

 

حاملگی شیمیایی چیست؟

بارداری شیمیایی به از دست رفتن اولیه بارداری گفته می‌شود که مدت کوتاهی پس از کاشت و لانه‌گزینی یعنی قبل از هفته پنجم بارداری، تقریبا همزمان با دوره پریود شدن مورد انتظار، رخ می‌دهد. حاملگی شیمیایی به طور متوسط ۵۰ تا ۷۵ درصد از کل موارد سقط جنین را تشکیل می‌دهد و یکی از مشکلات شایع زنان، در سنین باروری است. در حاملگی شیمیایی، لانه‌گزینی پیشرفت نمی‌کند و سلول ها تا انتها به جنین و جفت تبدیل نمی‌شوند. این امر باعث می شود که خونریزی چند روز تا یک هفته پس از قاعدگی به تاخیر افتد.
این یک بارداری کاذب یا مثبت کاذب در آزمایش بارداری نیست، بلکه حاملگی است که قبل از اینکه جنین در سونوگرافی قابل مشاهده باشد، از دست می‌رود. بارداری شیمیایی علت شناخته شده‌ای ندارد اما اغلب به دلیل ناهنجاری‌های کروموزومی در جنین اتفاق می‌افتد.

چگونه-حاملگی-شیمیایی-بوجود-می‌آید
حاملگی شیمیایی چیست؟

علائم حاملگی شیمیایی

معمولا بارداری شیمیایی هیچ علامتی ندارد، اما ممکن است با این نشانه‌ها به آن شک کنید:

  • نامنظم بودن و تاخیر در قاعدگی
  • پریود سنگین‌تر از حد معمول
  • درد قاعدگی غیر طیبعی
  • وجود خطی کم‌رنگ روی بیبی‌چک
  • گرفتگی‌های قاعدگی‌مانند (گاهی ممکن است اتفاق بیافتد)
  • خونریزی واژینال طی چند روز پس از دریافت نتیجه مثبت.

 

علائم-حاملگی-شیمیایی
نشانه‌های بارداری شیمیایی

دلایل بروز بارداری شیمیایی

همانطور که می‌دانید نیمی از کروموزومهای جنین از پدر و نیمی دیگر از مادر است. اگر بنا به دلایلی این نسبت کم یا زیاد شود. جنین تا مرحله رشد پیش می‌رود و به حفره آندومتر نفوذ نمی‌کند و بطور زودرس سقط می‌شود. در ادامه دلایل بروز حاملگی شیمیایی را با هم بررسی میکنیم.

1- عدم تعادل در سطح هورمون ها

2- عفونت هایی مانند سفلیس یا کلامیدیا

3- ناهنجاری ژنتیکی جنین

4- ناهنجاری های رحمی

5- عدم لانه گزینی مناسب در رحم مانند بارداری خارج از رحم

6- وزن پایین

 

متأسفانه هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از بارداری شیمیایی وجود ندارد. هیچ کس دقیقاً نمی داند که چرا رشد جنین در طول بارداری شیمیایی متوقف می شود. به احتمال زیاد، رشد جنین به دلیل مشکلی در ساختار ژنتیکی یا DNA آن متوقف می شود. گاهی اوقات، جنین آنطور که برای رشد لازم است در لایه داخلی رحم محکم نمی شود یا لانه گزینی نمی کند. در نتیجه، سطح hCG شما کاهش می یابد و تست های بارداری منفی می شوند.

 

چه افرادی مستعد حاملگی شیمیایی هستند؟

خانمهای بامشکلات زیر مستعد حاملگی شیمیایی هستند.

1-  سن بالای 35 سال

2-  ابتلا به دیابت

3 – ابتلا به تیروئید

4- اختلال لخته شدن خون

5 -پولیپ یا میوم در رحم

6- مشکلات هورمونی

 

از کجا بفهمم حاملگی شیمیایی داشتم؟

جالب است بدانید که با هر کدام از خانمها در این خصوص صحبت می‌کنیم، اولین واکنش آنها  این است، که علائمش چیست؟ مایلند بدانند آیا آنها هم حاملگی شیمیایی داشتند یاخیر!

واقعیت این است که حاملگی شیمیایی هیچ علامت خاصی ندارد . فقط  امکان دارد، سیکل قاعدگی آنها با یک هفته تاخیر و با خونریزی بیشتری شکل بگیرد. برای درمان قاعدگی نا منظم میتوانید به رونوشتی که در این زمینه در سایت دکترمهرنوش مطیعی آمده است سربزنید.

 

چگونه می توانم از بارداری شیمیایی جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید از بارداری شیمیایی جلوگیری کنید. اغلب حاملگی های شیمیایی زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در DNA جنین وجود داشته باشد که مانع از رشد آن شود. این احتمال وجود دارد که جنین بعدی و جنین های بعدی بدون مشکل رشد کنند.

راههای-پیشگیری-از-بارداری-شیمیایی
پیشگیری از بارداری شیمیایی

 

داشتن یک بارداری شیمیایی یا حتی حاملگی های شیمیایی متعدد به این معنا نیست که روزی نمی توانید بارداری سالمی داشته باشید. کاری که تصمیم می گیرید برای حرکت رو به جلو انجام دهید به خودتان بستگی دارد. برای بروز احساساتی که احساس می کنید، وقت بگذارید. با شریک زندگی خود و یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد آنچه که باید در آینده اتفاق بیفتد صحبت کنید.

 

حاملگی شیمیایی چگونه درمان می شود؟

بارداری شیمیایی همیشه به این معنا نیست که شما قادر به بارداری و زایمان نیستید. در حالی که هیچ درمان خاصی برای این نوع سقط جنین وجود ندارد، گزینه هایی برای کمک به بارداری وجود دارد.

اگر بیش از یک بار بارداری شیمیایی داشته اید، پزشک می تواند آزمایشاتی را برای تشخیص علل زمینه ای احتمالی انجام دهد. اگر پزشک شما بتواند علت را درمان کند، این می تواند خطر بارداری شیمیایی دیگر را کاهش دهد.

به عنوان مثال، اگر یک سقط جنین زودهنگام ناشی از یک عفونت تشخیص داده نشده باشد، مصرف آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت می تواند شانس شما را برای بارداری و زایمان سالم در آینده افزایش دهد. اگر سقط جنین به دلیل مشکلاتی در رحم شما بوده است، ممکن است برای رفع مشکل و داشتن یک بارداری سالم به یک عمل جراحی نیاز داشته باشید.

همچنین باید بدانید که حاملگی شیمیایی تنها حالتی نیست که باعث می شود بدن هورمون بارداری را تولید کند. سطوح بالاتر hCG همچنین می تواند در حاملگی خارج از رحم رخ دهد. این زمانی است که تخمک در خارج از رحم لانه گزینی می کند. از آنجایی که حاملگی خارج از رحم می تواند شبیه حاملگی شیمیایی باشد، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای رد این وضعیت انجام دهد.

پیشگیری از بارداری شیمیایی

بهترین راه پیشگیری از حاملگی شیمیایی می‌تواند رعایت حفظ سلامتی در فرد و اعطای آن به نسل بعد داشته باشد، و از بروز برخی انواع سقط‌ ها و صرف هزینه‌های درمان آن پیشگیری کرده و موفقیت بارداری را تا حد زیادی تضمین کند.

پس اگر بارداری شیمیایی داشتید و یا نگران هستید به آن دچار شوید، بهتر است قبل از تصمیم به بارداری ، به یک پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید تا توصیه های لازم برای داشتن یک برنامه اصلاح سبک زندگی را دریافت کنید.

تغییر سبک زندگی می‌تواند نتایج بهتری را در بارداری‌های بعدی برای شما رقم بزند. البته اگر دچار بیماری خاصی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، ناباروری و نازایی، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست هستید، معمولا نیاز به زمان بیشتری برای درمان آنها دارید.

 

پیشگیری-از-حاملگی-شیمیایی
بهترین راه پیشگیری از حاملگی شیمیایی

 

کلام پایانی:

حاملگی شیمیایی نوعی از دست دادن بارداری است که قبل از هفته پنجم اتفاق می افتد. مثبت بودن تست بارداری تنها برای دریافت نتیجه منفی چند هفته بعد می تواند نشانه بارداری شیمیایی باشد.

اکثر افرادی که آنها را تجربه می‌کنند به بارداری سالم ادامه میی‌دهند. حاملگی شیمیایی به این معنی نیست که بدن شما قادر به داشتن یک بارداری سالم نیست. اگر دلایل سقط جنین در اوایل بارداری را یاد بگیرید، ممکن است بتوانید درمان مناسبی دریافت کنید. این می‌تواند علت زمینه ای را اصلاح کند.

خبر خوش اینکه کسی که یکبار حاملگی شیمیایی را تجربه می‌کند،  دلیلی ندارد که نگران حاملگی بعدی خود باشد. بارداری شیمیایی تأثیر منفی بر باروری زنان ندارد.

از نظر من این که آزمایش بارداری فرد مثبت بوده است در واقع یک نشانه خوب بوده و بدان معناست که در آینده می‌تواند دوباره باردارشود. برای اطلاعات بیشتر به پیج اینستاگرام مهرنوش مطیعی سربزنید. من با تجربه‌ای با ۲۵ سال سابقه تحقیق، تدریس و ویزیت و ارتباط با برترین موسسات و مراکز تحقیقاتی ایران و نیز مجلات و مراکز درمان ناباروری در خارج از کشور در خدمت شما عزیزان هستم.

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport

آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید