درمان-عفونت-واژن

عفونت واژن


اکثر زنان در طول زندگی به انواع عفونت واژن مبتلا می شوند. بوی نامطبوع از واژن که شدیدتر از حالت طبیعی است و می تواند یکی از مسائل آزاردهنده برای فردی باشد که به عفونت واژن مبتلا است.  عفونت واژن می تواند در اثر باکتری، قارچ و ویروس به وجود آید. پوست ناحیه واژن بسیار حساس است و بافت آسیب پذیری دارد. مواد شیمیایی که در صابون ها، اسپری ها و یا حتی لباس های زیر وجود دارد. در این مقاله سعی داریم راجع به اینکه عفونت واژن چیست و علت و  راههای درمان آن با هم مروری داشته باشیم. اگر علاقمند به این موضوع هستید با ما همراه باشید.

 

عفونت واژن چیست؟

در واژن اغلب خانم ها به طور طبیعی باکتری هایی وجود دارد، اما تحت برخی شرایط خاص این تعادل برهم می خورد. به طور کلی عفونت واژن در اثر میکروارگانیسم ها ایجاد می شود، اما خانم ها می توانند با روش های پیشگیرانه ای مانند پوشیدن لباس زیر گشاد استفاده کنند تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهند. درمانی که معمولا در بروز عفونت ها به کار گرفته می شود معمولا به علت بروز عفونت بستگی دارد.

 

انواع-عفونت-واژن
عفونت واژن و انواع آن

انواع عفونت واژن

عفونت های واژن شامل:

1- عفونت واژن باکتریایی یا واژینوز باکتریال :

این نوع عفونت، سطح طبیعی باکتری‌های واژن را تغییر می‌دهد و رشد آن‌ها را چند برابر می‌کند. ترشحات سفید مایل به زرد یا خاکستری، با بویی شبیه بوی ماهی در واژینوز باکتریال رایج هستند و بیشتر پس از رابطه جنسی مشاهده می‌شوند.

معمولا زنان مبتلا به واژینیت باکتریایی، علائم و نشانه‌ای ندارند. خارش واژن در این عارضه چندان رایج نیست، اما اگر ترشحات زیاد باشد، ممکن است فرد به خارش واژن هم دچار شود. عفونت رحمی، آندومتریت پس از زایمان طبیعی، سزارین یا سقط، زایمان زودرس، احتمال عفونت پس از هیسترکتومی شکمی و واژن و التهاب لگن از جمله مواردی هستند که در صورت عدم درمان واژینوز باکتریال به‌ وجود می‌آیند. به‌علاوه احتمال سقط و عدم موفقیت روش بارداری IVF به‌واسطه ابتلا به عفونت باکتریایی واژن چند برابر می‌شود.

 

 

2-عفونت واژن انگلی یا (کاندیدیازیس) :

Trichomoniasis که ناشی از یک انگل پرتوزایی است که می تواند از طریق مقاربت جنسی منتقل شود.

عفونت تریکومونیازیس Trichomoniasis منشا انگلی دارد و از طریق برقراری ارتباط جنسی انتقال پیدا می‌کند. خارش و بوی بد واژن همراه با ترشحات زرد مایل به سبز، از جمله نشانه‌های این عفونت واژینال به شمار می‌روند. در برخی از موارد ترشحات شبیه به کف هستند. این عفونت با عفونت مجاری ادرار شروع می‌شود، پس از آن به واژن در زنان می‌رسد و در مردان مجرای پیشاب را مبتلا می‌کند. احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی در زنانی که از عفونت تریکومونیازیس رنج می‌برند، بسیار بالا است.

 

 

3- عفونت‌های قارچی یا تریکوموناس واژینیت :

وجود قارچی به‌نام کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) منجر به عفونت قارچی واژن می‌شود و معمولا به شکل خارش واژن بروز پیدا می‌کند. ترشحات عفونت‌های مخمری سفیدرنگ، غلیظ و شبیه به پنیر هستند. مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها با ازبین‌بردن باکتری‌های واژن که وظیفه‌ی کنترل رشد مخمرها را دارند، موجب افزایش احتمال ابتلا به عفونت قارچی می‌شود. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به دیابت، زنان باردار و افرادی که کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع عفونت واژن پنیری قرار دارند.

لباس‌های تنگ به‌دلیل محبوس‌کردن رطوبت ناحیه تناسلی، گرما و تاریکی، فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آورد. از شایع‌ترین نشانه‌های عفونت قارچی می‌توان به سوزش و خارش اطراف واژن، التهاب و تورم و سوزش حین دفع ادرار اشاره کرد. واژینیت قارچی معمولا پس از دوره قاعدگی در زنان ایجاد می‌شود و پس از شروع دوره، علائم آن کاهش پیدا می‌کنند.

 

دلایل بروز عفونت واژینال

عفونت های واژینال می‌توانند باعث ترشحات واژن، ناراحتی و بوی واژن شوند. با این حال، این علائم لزوماً نشان دهنده عفونت نیستند. درعوض، ممکن است ناشی از شرایط دیگری باشد که بر واژن تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، مواد شیمیایی یا مواد دیگر (مانند محصولات بهداشتی، حمام حباب، مواد شوینده لباسشویی، فوم های ضد بارداری و ژله و لباس زیر مصنوعی) می‌توانند واژن را تحریک کرده و باعث ترشح و ناراحتی شوند. التهابی که ایجاد می‌شود واژینیت غیر عفونی (التهابی) نامیده می‌شود.

ترشحات واژن ممکن است در اثر اختلال ایجاد شده بر سایر ارگان‌های تولید مثل به جای واژن ایجاد شود. به عنوان مثال، ترشح میتواند ناشی از برخی از بیماری‌های مقاربتی مانند عفونت کلامیدیال یا سوزاک باشد.

باکتری‌های ایجاد کننده این بیماری ها می‌توانند از واژن به دهانه رحم (قسمت تحتانی و باریک رحم که به داخل واژن باز می شود) و رحم پخش شود و باعث بیماری التهابی لگن شود. تبخال دستگاه تناسلی، که می‌تواند باعث ایجاد تاول در ولو (ناحیه اطراف باز شدن واژن)، در واژن و دهانه رحم (رحم) شود، همچنین می‌تواند باعث ترشحات واژن شود.

 

عوامل خطر در ابتلا به عفونت واژن

  • تغییرات هورمون‌های زنانه، مانند موارد مرتبط با بارداری، قرص‌های ضد بارداری یا یائسگی
  • فعالیت جنسی
  • داشتن یک عفونت منتقله از راه جنسی
  • داروها، مانند آنتی بیوتیک‌ها و استروئید‌ها
  • استفاده از spermicides برای کنترل زایمان
  • دیابت کنترل‌نشده
  • استفاده از محصولات بهداشتی غیر استاندارد

 

علائم-عفونت-واژن
عوامل و علائم بروز عفونت

علائم عفونت واژن

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که هرکدام نشانه‌های خاصی از خود بروز می‌دهند. اما به‌طور کلی، علائم عفونت‌ واژن که در انواع واژینیت‌ها مشترک هستند، عبارت‌اند از:

  • خارش واژن و ناحیه اطراف
  • سوزش واژن، سوزش مجرای ادرار یا احساس سوزش حین برقراری رابطه جنسی
  • ترشحات زیاد و غیرمعمول سفید و خاکستری‌رنگ چسبناک و رقیق
  • بوی نامطبوع و زننده در ناحیه واژینال
  • درد و تورم
  • درد در هنگام مقاربت
  • قرمز‌شدن واژن
  • خونریزی خفیف واژن یا لکه‌بینی.

 

درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن به علت ایجاد آن بستگی دارد.باید خاطرنشان کرد درمان بیماری های زنان باید تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان صورت گیرد و با توجه به نوع علائم، درمان مناسب صورت گیرد. خانم‌ها باید از مصرف خودسرانه دارو و خوددرمانی هنگام مواجهه با بیماری‌های زنان از جمله عفونت واژن خودداری کنند. از جمله درمان‌های مناسب برای درمان عفونت واژن عبارتند از :

1- رعایت بهداشت ناحیه تناسلی

تمیز و خشک کردن ناحیه تناسلی، به درمان عفونت ها نیز کمک می کند. می بایست از مصرف صابون های قوی یا معطر و محصولات موضعی غیرضروری (مانند اسپری های بهداشتی زنانه) خودداری شود.

 

2- مصرف داروها

اگر اقداماتی که در بالا ذکر شد علائم را تسکین ندهد، ممکن است به دارو نیاز باشد. داروهایی که ممکن است پزشک تجویز کنند عبارتند از :

  • قرص مترونیدازول به صورت کرم، ژل و قرص یا کرم و ژل کلیندامایسین برای درمان عفونت های باکتریایی
  • قرص مترونیدازول یا تینیدازول برای تریکومونیازیس
  • کرم یا شیاف های ضد قارچی برای عفونت های مخمری
  • کرم یا قرص استروژن برای درمان خشکی واژن

 

3- درمان  قطعی عفونت واژن با اصلاح سبک زندگی

در این بخش راهکارهایی که طب سنتی برای درمان عفونت‌های زنانه و بخصوص عفونت واژن به کار می‌گیرد، آورده شده است:

1-سرکه سیب

اگر ترشحات شما همراه با سوزش و خارش باشد،  از نصف استکان سرکه سیب استفاده کنید.  تاثیر خوبی روی سلامت و شادابی پوست هم دارد. سرکه سیب و آب را در داخل لگن بریزید و به مدت بیست دقیقه در آن بنشینید. خود را با این محلول شست و شو دهید.

ترکیب سرکه سیب طبیعی به اندازه نصف استکان و ریختن داخل یک لگن آب نیز گامی برای شست و شوی واژن است. این کار را در زمانی که پریود نیستید، انجام دهید برای دفع عفونت و رفع ترشحات غلیظ زرد رنگ واژن.

2- ترکیب  گل سرخ و بابوه و پنیرک و ختمی

این گزینه هم گزینه خوبی برای درمان عفونت واژن با طب سنتی باشد. انها را به صورت مساوی با هم ترکیب کنید. بعد یک مشت از آن  را  با 4 لیوان آب ، جوشانده و صاف کنید. از این جوشانده برای درمان عفونت رحم استفاده کنید.  یک ربع ساعت داخل آن نشسته و استراحت کنید.

3- جوشانده پونه، نعنا و عسل طبیعی

در این روش یک قاشق غذا خوری پونه کوهی را با 1 قاشق چای خوری نعناع به 3 لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید نیم ساعت دم  بکشد.میتوانید به عنوان جوشانده برای  عفونت رحم ، 3 بار در هفته با مقداری عسل طبیعی بدون شکر میل کنید.

 

درمان-عفونت-واژینال
درمان قطعی عفونت واژینال با اصلاح سبک زندگی

سخن پایانی:

از آنجایی که عفونت‌های واژن یکی از بیماری‌های بسیار شایع در بین اغلب خانم ها می‌باشد باید توجه ویژه‌ای به این مساله داشت و در صورت مشاهده هر یک از علائم از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کرده و به پزشک متخصص خود اطمینان کنید. برای درمان عفونت واژن و یا بیماری‌های دیگری مثل پلی کیستیک، آندومتریوز و کاهش ذخیر تخمدان، یا اختلال در قاعدگی و …  به پیج اینستاگرام دکتر مهرنوش مطیعی سر بزنید و از مطالب بسیار آموزنده و کاربردی استفاده کنید . همچنین بجای مراجعه به پزشک و هزینه‌کردن اطلاعات خود زا بالا ببرید و یک سبک زندگی سالم را تجربه کنید.

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport
تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱
لینک پست << عفونت واژن من خوب نمیشه چکار کنم>> راهکار ساده و مناسبی برای شما که از مشکل عفونت واژن رنج میبرید👇
https://www.instagram.com/p/CtPAlbct5Gr/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید