آی-وی-اف_IVF

آی وی اف _ IVF


ای وی اف یکی از مهمترین و پرکاربردترین درمان های ناباروری است. درمان ناباروری با ای وی اف ترکیبی از روش های داروئی و جراحی می باشد تا بدین وسیله تخمک توسط اسپرم بارور گردد و جنین حاصل از IVF در درون رحم قرار داده شود و همچنین یکی از کاربرد های این روش تعیین جنسیت با آی وی اف می باشد.در این مقاله سعی داریم راجع به روش آ ی وی اف (IVF)، مراحل انجام آن و بایدهای بعد از آن را بررسی کنیم. چنانچه علاقمند به این موضوع هستید با ما همراه باشید.

 

مراحل انجام آی وی اف

انجام یک دوره آی وی اف حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد. مراحل انجام آی وی اف معمولاً به ترتیب زیر است:

مراحل-آی-وی-اف
مراحل انجام آی وی اف

 

 

تحریک تخمدان

هشت تا ۱۴ روز قبل از شروع عادت ماهانه، داروی گنادوتروپین مصرف می‌کنید که نوعی داروی باروری است و با تحریک تخمدان‌ها باعث تشکیل چندین تخمک بالغ و آمادۀ باروری می‌شود. همچنین ممکن است یک هورمون مصنوعی مثل لوپرولاید یا سترورلیکس برای شما تجویز می‌شود که مانع از آزادسازی پیش از موعد تخمک می‌شود.

رشد فولیکول

در زمان مصرف این داروها معمولاً لازم است که برای بررسی وضعیت رشد فولیکول‌ها به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولاً با آزمایش خون یا سونوگرافی، وضعیت رشد فولیکول‌ها را بررسی می‌کند. پزشک در صورت مؤثر بودن دارو‌های تحریک تخمدان مرحلۀ بعد را آغاز خواهد کرد.

تزریق برای بلوغ تخمک‌ها

هنگامی ‌که فولیکول‌ها به اندازۀ کافی رشد کردند و آماده شدند، پزشک با تجویز یک داروی تزریقی باعث می‌شود که تخمک‌ها به بلوغ کامل برسند تا قابلیت بارور شدن پیدا کنند. حدود ۳۶ ساعت پس از تزریق این دارو، تخمک‌ها آمادۀ استخراج است.

عمل تخمک‌گیری یا پانکچر

در این مرحله که در بیمارستان یا کلینیک انجام می‌شود، پزشک با استفاده از سونوگرافی واژینال، تخمدان‌ها را بررسی و فولیکول‌ها را شناسایی می‌کند. سپس با وارد کردن سوزن باریکی از طریق واژن، تخمک‌ها را از درون فولیکول‌ها خارج می‌کند. معمولاً هشت تا ۱۵ تخمک استخراج می‌شود. این عمل ممکن است تحت بیهوشی خفیف با استفاده از مسکن یا آرام‌بخش انجام شود و معمولاً دردی احساس نمی‌شود. بین یک تا دو ساعت بعد از انجام عمل پانکچر می‌توان از بیمارستان خارج شد. بعد از عمل ممکن است فرد چند روز دچار گرفتگی ماهیچه‌ها و لکه‌بینی شود، اما اغلب این علائم طی یک یا دو روز بهبود پیدا می‌کنند. همزمان با تخمک‌گیری از زن، معمولاً نمونۀ اسپرم مرد نیز جمع‌آوری می‌شود.

مرحله انجام لقاح در آی وی اف

متخصص رویان‌شناسی در این مرحله، تخمک‌ها و اسپرم‌های جمع‌آوری‌شده را بررسی می‌کند و سپس در آزمایشگاه آنها را در مجاورت هم قرار می‌دهد تا لقاح انجام شود. ممکن است برای افزایش شانس موفقیت، پزشک از روش میکرواینجکشن برای لقاح استفاده کند. در این روش یک اسپرم به طور مستقیم به درون هر تخمک بالغ تزریق می‌شود.

رشد رویان‌ها

حدود سه روز پس از استخراج تخمک‌ها، برخی از تخمک‌هایی که با موفقیت بارور شده‌اند تبدیل به رویان‌هایی با شش تا ۱۰ سلول می‌شوند. در روز پنجم، برخی از این رویان‌ها تبدیل به بلاستوسیست‌هایی با حفره‌ای پر از مایع و بافت‌هایی می‌شوند که در حال تغییر یافتن به جفت و جنین است. متخصص رویان‌شناسی در مراکز ناباروری کشور  در این مرحله، رویان یا رویان‌هایی را برای انتقال به رحم انتخاب می‌کند که شانس زنده ماندن آنها بیشتر است. اگر تعداد رویان‌های سالم بیش از حد مورد نیاز باشد، می‌توان آنها را منجمد کرد و برای انجام روش آی وی اف در آینده به کار برد.

عمل انتقال رویان

حدود پنج روز بعد از عمل تخمک‌گیری، برای عمل انتقال رویان لازم است به بیمارستان بروید. پزشک در این مرحله، با توجه به سن شما، بین یک تا پنج رویان را به وسیلۀ یک لولۀ باریک یا همان کاتتر از دهانۀ رحم به داخل رحم منتقل می‌کند. ممکن است در این حالت دچار گرفتگی ماهیچه‌ها شوید، اما نیازی به بی‌حسی نخواهید داشت. بعد از انتقال رویان لازم است مدتی استراحت کنید و می‌توانید بعد از چند ساعت به منزل بروید.

 

درصد موفقیت آی وی اف چقدر است؟

موفقیت-در-آی-وی-اف
آی وی اف موفق

IVF یکی از روش های درمان ناباروری است که بسیاری از زوج هایی که با ناباروری مواجه هستند استفاده می کنند . می توان گفت استفاده از روش IVF بیشتر برای افرادی که دیگر روش های کمک باروری درآن موثر نبوده است مفید و کار ساز می باشد . در روش IVF به صورت مصنوعی مسیر لوله های فالوپ طی می شود در نتیجه می توان گفت در این حالت زنانی که به دلایل اختلالات لوله های تخمدانشان دچار ناباروری شده اند می توانند نتایج خوبی از این روش داشته باشند . استفاده از روش IVF بیشتر برای بانوانی که به بیماری های تخمدان پلی کیستیک و یا آندومتریوز مبتلا هستند ،پیشنهاد می شود .

درمان با کمک روش IVF می تواند تخمک ها را تحریک کند و در نتیجه تخمک های سالم را آزاد کند و سبب بارداری در آن ها شود . لازم به ذکر است که زنانی هم که به دلیل نداشتن تخمک دچار ناباروری هم شده اند می توانند با استفاده از روش IVF باردار شوند.

 

بایدها برای یک آی وی اف(IVF ) موفق

 

  1.  کاهش وزن
  2. اصلاح سبک زندگی حداقل سه ماه قبل از ای وی اف
  3.  افزایش تحرک و ورزش های مناسب مقاومتی
  4. استفاده از مکملهای مناسب
  5. مشاوره با متخصص ایمنولوژی در صورت ای وی اف های مگرر ناموفق
  6.  مشاوره با ارولوژیست درمورد دی اف ای ازمایش همسر
  7. مشاوره ژنتیک در صورت ای وی اف های مگرر ناموفق
  8. سونوگرافی داپلر برای بررسی خونرسانی اندومتر و مقاومت عروقی در سیکل ای وی اف
  9. اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی حداقل سه ماه قبل از ای وی اف
  10. انتخاب متخصص مجرب در زمینه آی وی اف

 

بایدهای-آی-وی-اف-موفق
قبل و بعداز IVF

 

بعد از آی وی اف چه کار باید بکنم؟

  1. در زمان استحمام از آب زیاد گرم یا سرد استفاده نکنید.
  2. از انجام فعالیت های سنگین ورزشی خودداری نمایید.
  3. استراحت در رختخواب ضروری نیست، اما مطمئناً داشتن آرامش بسیار کمک کننده‌ست.
  4. یک رژیم غذایی فوق العاده و  اصلاح سبک زندگی داشته باشید.
  5. سطح استرس خود را مدیریت کنید.
  6. پرهیز از انجام تست بارداری زودهنگام
  7. به مصرف داروهای خود تا پایان دوزهای تجویزی ادامه بدید.
  8. ورزش‌های سبک مثل پیاده روی و ورزش‌های مقاومتی را میتوانید انجام دهید.
  9. در صورت ضرورت انجام مسافرت بعد از انتقال جنین هر یکساعت یکبار پیاده شوید، راه بروید و مایعات بنوشید.
  10. تا سه روز میتوانید استراحت نسبی داشته باشید استراحت مطلق بدلیل احتمال افزایش لخته خون توصیه نمیشود.

 

سخن پایانی:

برای درمان ناباروری حتماً باید به یک ماما یا متخصص زنان  مجرب مراجعه کنید تا در درمان این اختلال مهارت کافی داشته باشد. پیش از شروع درمان، به خوبی تحقیق و بررسی کنید تا بتوانید یک دکتر زنان خوب برای روند درمان خود انتخاب کنید.این روش درمانی اگر توسط یک متخصص درمان نازایی خوب انجام شود، احتمال موفقیت آن بسیار بالا خواهد بود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید برای اطلاع بیشتر از آنچه که باید راجع به آی وی اف و روشهای دیگر درمان ناباروری و نازایی یا بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست بدانید به پیج اینستاگرام من (مهرنوش مطیعی)  سربزنید.

 

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇

آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید