آی-یو-آی-چیست؟

آی یو آی


 

تلقیح درون رحمی یا آی یوآی یک روش کمک باروری است که طی آن اسپرم قبل از ورود به داخل رحم، شسته و تغلیظ شده سپس با استفاده از کاتتر وارد رحم می گردد. درصد موفقیت آی یو آی نسبتا بالاست و همچنین عمل آی یو آی به طور مکرر انجام شود تا بارداری اتفاق بیفتد.در این مقاله سعی داریم بطور مفصل راجع به روش درمان نازایی و نایاروری از طرق آی یو آی بیشتر توضیح دهم. چنانچه مایل به این موضوع هستید با ما همراه شوید.

 

تعریفی از آی یو آی

ای یو ای یکی از شیوه های درمان ناباروری است، که در آن اسپرم را به درون حفره رحم تزریق می کنند. این کار باعث می شود تا احتمال تماس تخمک و اسپرم در محیط داخلی رحم افزایش یابد، تا لقاح صورت بگیرد و شانس بارداری بیشتر شود. درمان نازایی با روش ای یو ای تا به امروز افراد زیادی را به آرزوی بچه دار شدن رسانده است.

درمان نازایی با روش ای یو ای بسیار ساده انجام می شود. این شیوه بدون درد و غیر تهاجمی بوده و نیاز به بیهوشی برای انجام آن نیست. در این روش در ابتدا اسپرم گرفته شده را شسته و سپس در درون رحم قرار می دهند. قبل از انجام این روش، پزشک برای بیمار داروهای تحریک کننده تخمک گذاری تجویز می کند تا تخمک گذاری فرد چند برابر قبل شود. میزان مصرف و نوع دارو در افراد مختلف، متفاوت است. با این حال در برخی موارد به تشخیص پزشک این عمل در زمان سیکل طبیعی یعنی بدون نیاز به مصرف داروهای تحریک کننده تخمدان صورت می گیرد.

 

مراحل انجام آی یو آی (IUI):

مراحل-آی-یو-آی
مراحل انجام آی یو آی

 

تحریک تخمک گذاری:

اولین مرحله از درمان ناباروری و نازایی با روش ای یو ای تحریک تخمک گذاری است، که از داروهای محرک تخمدان برای رشد و آزاد سازی فولیکول های بالغ استفاده می کنند. در این زمان ممکن است پزشک برای چند بار درخواست سونوگرافی و آزمایش خون داشته باشد تا وضعیت بیمار را کنترل نماید. معمولا داروهای تحریک کننده تخمک گذاری بین 10 تا 16 روز باید مصرف شوند و هم زمان در این روزها پزشک میزان رشد فولیکول ها را بررسی و ای یو ای را در شرایط مناسب انجام می دهد.

اسپرم های سالم:

مرحله دیگر ای یو ای جمع‌آوری اسپرم می باشد، که صبح روز این عمل باید از همسر بیمار گرفته شود. نمونه اسپرم را بعد از شستن، برای قرار دادن در داخل رحم آماده می‌کنند. آماده سازی اسپرم یک روش آزمایشگاهی است، که با بهره‌گیری از تکنیک های مخصوص اسپرم های سالم و پر تحرک را جدا می کنند و برای درمان نازایی با روش ای یو ای از آن استفاده می نمایند.

 

مدت زمان  انجام ای یو ای چقدر و چگونه است؟

مدت زمان لازم جهت انجام ای یو ای تقریبا بین 15 تا 30 دقیقه است. در این هنگام، بیمار بر روی تخت معاینه می خوابد و پاهای خود را بر روی رکاب تخت قرار می دهد. سپس پزشک با وارد کردن اسپکولوم به واژن بیمار، اسپرم های درون ویال را به وسیله کاتتر که لوله ای باریک و انعطاف پذیر است، در داخل رحم قرار می دهد. بعد از انجام ای یو ای، داروهای هورمونی نظیر پروژسترون تجویز خواهد شد. بیماران بعد از انجام iui هیچ محدودیتی برای فعالیت های روزانه خود نخواهند داشت. تنها لازم است دو هفته بعد از درمان برای اطمینان از موفقیت این روش، تست بارداری انجام شود.

 

آی یو آی به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

روش آی یو آی اغلب در درمان ناباروری در زوجین و عزیزانی  استفاده می شود که:

روش-آی-یو-آی
شرایط انجام روش آی یو آی(IUI)

دارای دهنده اسپرم باشند:

برای خانم هایی که نیاز به اسپرم دهنده برای باردار شدن دارند استفاده از روش آی یو آی می تواند در اغلب موارد به بارداری ختم شود. اغلب نمونه های اسپرم اهدایی در شرایط آزمایشگاهی ایجاد می شوند .البته قبل از انجام روش آی یو آی ابتدا گرم می شوند.

ابتلا به ناباروری با دلایل نامشخص:

روش ای یو آی به عنوان اولین درمان برای ناباروی هایی استفاده می شود که دلیل مشخصی برای آنها وجود ندارد. روش آی یو آی در این موارد اغلب با دارو هایی همراه می شود که در تحریک تخمک گذاری دخالت دارند.

ناباروری مرتبط با اندومتریوز:

برای ناباروری هایی که به اندومتریوز ارتباط دارد استفاده از داروهایی که بتواند تخمک با کیفیت خوب ایجاد کند،به عنوان خط اول درمان در نظر گرفته شود.

فاکتورهای ناباروری مردانه:

اگر در آنالیزهایی که روی نمونه اسپرم مردان انجام می شود غلظت اندک، تحرک ضعیف یا ناهنجاری هایی در اندازه اسپرم وجود داشته باشد می توان به روش آی یو آی نیز توجه داشت. زیرا در روش آی یو آی برخی از مشکلات مربوط به اسپرم از بین می رود. ابتدا غلظت و تحرک اسپرم و سپس تلقیح انجام می گیرد.

فاکتورهای ناباروری مربوط به دهانه رحم:

دهانه رحم در بخش پایین رحم بین واژن و رحم قرار دارد. مخاط دهانه رحم در زمان تخمک‌گذاری محیط بسیار ایده‌آل برای حرکت اسپرم از واژن به سمت لوله های فالوپ می باشد.

اما اگر مخاط دهانه رحم بسیار ضخیم باشد در آن صورت در مسیر حرکت اسپرم اختلال ایجاد می گردد.  اسپرم در روش آی یو آی مستقیما وارد رحم شده و از این مرحله صرف نظر می شود. بنابراین شانس برخورد اسپرم و تخمک افزایش می یابد.

آلرژی به مایع منی:

در موارد نادر ممکن است یک خانم به پروتئین های موجود در اسپرم همسر خود آلرژی داشته باشد. تخلیه مایع منی در واژن سبب قرمزی، سوزش و تورم می گردد. استفاده از کاندوم شما را از چنین عوارضی دور نگاه می دارد اما استفاده از کاندوم مانع از بارداری می شود. اگر حساسیت شدید باشد استفاده از روش آی یو آی می تواند بسیار موثر باشد. زیرا در این روش خیلی از پروتئین های موجود در مایع منی قبل از ورود اسپرم حذف می گردد.

 

عوارض آی یو آی

در کل بی خطر است و خطر ایجاد عوارض جدی در این روش بسیار کم می باشد. عوارض اصلی ای یو ای می تواند درد های زیر شکمی و جراحات کوچک در دهانه ی رحم باشد که این زخم ها ممکن است باعث لکه بینی شود. البته لازم به ذکر است که این خون ریزی به هیچ عنوان شانس بارداری را کم نخواهد کرد. گاهی نیز عوارض این روش می تواند عفونت باشد که احتمال ابتلا به آن بسیار پایین است.

دو هفته پس از انجام می توان تست حاملگی را انجام داد. تست زود هنگام باعث اعلام نتایج کاذب می شود. در صورتی که زن باردار نباشد می تواند یکبار دیگر ان عمل را انجام دهد. در بیشتر مواقع آی یو آی برای سه تا شش ماه انجام می شود تا شانس بارداری را افزایش دهد.

البته می تواند موارد زیر شامل عوارض IUI باشد :

1-عفونت

2-گرفتگی رحم ( انتقال ویروس از نمونه منی )

3-عوارض داروهای باروری جانبی

 

مزایای روش آی یو آی

برای بسیاری از زوج‌ها تلقیح مصنوعی اولین قدم در درمان است، زیرا این روش از تکنولوژی‌های کمکی تولیدمثلی (ART)، مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) که اغلب با خونریزی همراه است و علت آن را “خونریزی لانه گزینی “می دانند ، کمتر تهاجمی بوده و ارزان‌تر است. همچنین، زوج‌هایی با مشکلات ناباروری مردان از طریق تلقیح مصنوعی، نسبت به زمانی که فقط از زمان‌بندی مقاربت استفاده می‌کنند، آسان‌تر باردار می‌شوند. همچنین زوج‌ها با مشکلات ناباروری غیر قابل توضیح، زمانی که از روش تلقیح مصنوعی استفاده می‌کنند، در مقایسه با زمانی که تنها داروهای باروری را مورد استفاده قرار می‌دهند، شانس بیشتری برای بارداری دارند. این روش همچنین اجازه می‌دهد تا لقاح به طور طبیعی در داخل بدن شما اتفاق بیفتد.

مزایای-آی-یو-آی
مزایای IUI

سخن پایانی:

درصد موفقیت IUI بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله سن، علت ناباروری، کیفیت اسپرم و داروهای مورد استفاده قبل از IUI. برای بار اول، درصد موفقیت ممکن است متفاوت باشد و بر اساس مطالعات، میزان موفقیت IUI برای بار اول در حدود 10 تا 20 درصد است. با این حال، برای افزایش شانس موفقیت، ممکن است پزشک شما توصیه کند که از داروهای هورمونی قبل از IUI استفاده کنید و یا از تکنیک‌های تلقیح مصنوعی دیگری مثل IVF استفاده کنید. همچنین، مهم است که بدانید روشهایی مثل اصلاح سبک زندگی و جلوگیری از استرس میتواند تاثیر بسزایی در درمان ناباروری داشته باشد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید برای اطلاع بیشتر از آنچه که باید راجع به آی وی آی و روشهای دیگر درمان ناباروری و نازایی یا بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست بدانید به پیج اینستاگرام من (مهرنوش مطیعی)  سربزنید.

 

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇

آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید