سردرد عارضه‌ای است که بیشتر مردم دنیا، در طول عمر خود آن را تجربه می‌کنند. اما سردرد میگرنی یک نوع متفاوت از درد است. بسیاری از افراد هرگاه مبتلا به سردردهای شدید می‌شوند به اشتباه به آن میگرن می‌گویند. اما میگرن (Migraine)، سردردی متفاوت است و ما سعی داریم در ادامه این مقاله به بررسی کامل آن بپردازیم.

میگرن چیست؟

میگرن یکی از انواع سردرد است که معمولا یک طرف سر را درگیر می‌کند. علائم میگرن عبارت است از: حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا که در ادامه این مقاله، به بررسی هر یک می‌پردازیم. شدت درد میگرنی به حدی است که کیفیت زندگی افراد را مختل می‌کند. این نوع سردرد با شدت و تعداد حملات، در افراد مختلف متفاوت است و انواع مختلفی دارد.

 

انواع سردرد میگرن

میگرن نیز مانند بسیاری از بیماری‌ها دارای علائمی است که آن را از دیگر انواع سردرد مجزا می‌کند و گاهی بسیار خفیف شروع می‌شود اما گاهی مانند یک حمله فرد را زمین‌گیر می‌کند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی کامل انواع آن بپردازیم:

1. متداول یا بدون اورا (Aura) :

این نوع بدون مقدمه بروز می‌کند و شایع‌تر است.

2. کلاسیک یا با اورا:

در این نوع شخص نشانه ای قبل از وقوع سردردش دریافت می کند. به این نشان های هشدار دهنده “اورا” می گویند که می تواند شنیدن صداهای مبهم و یا دیدن نورهای سفید باشد. حتی برخی افراد در روزهای قبل از سردرد خمیازه های طولانی و مکرر می کشند. در این نوع، فرد حدود ۲ تا ۶ ساعت درد شدیدی را در سر خود احساس می‌کند.

3. میگرن پیچیده:

همزمان با سردرد میگرنی نوع دیگری از سردرد هم بروز می‌کند.

انواع-میگرن
انواع سردرد های میگرنی

 

4. مزمن:

این نوع بیش از ۱۵ روز در ماه فرد را درگیر خود می‌کند و بیشتر از ۳ ماه طول می‌کشد. یعنی فرد در بیشتر روزهای ماه دچار سردرد با فرکانس درد مختلف است.

5. میگرن چشمی:

این نوع، سردرد بسیار شدید همراه با اختلال در بینایی است. میگرن چشمی گاهی منجر به کوری یکی از چشم‌ها یا نابینایی لحظه ای می‌شود. علائم آن دیدن نور سفید، تاری دید، عدم مشاهده قسمتی از میدان دید، است.

6. شکمی:

این نوع معمولا در کودکان دیده می‌شود. این کودکان همراه با سردرد، مشکلات گوارشی نیز دارند و ممکن است دچار اختلال در رشد هم شوند.

7. میگرن حاد:

در این نوع، افراد گاهی تا دو هفته سردرد دارند. درد این افراد کمتر از درد میگرن مزمن است.

8. میگرن قاعدگی:

این نوع از میگرن در دوران قاعدگی زنان یا قبل از آن رخ می‌دهد و همراه با حالت تهوع است. میگرن قاعدگی گاهی در دوران تخمک‌گذاری رخ می‌دهد.

9. میگرن بازیلر:

بازیلر نامش را از شریان بازلر مغز گرفته است که یکی از رگ های خونی مغز است.این نوع تحت انقباضات و اسپاسم قرار می‌گیرد و فرد را دچار علائمی مانند؛ ضعف، لکنت، سرگیجه، وزوز گوش و تاری دید می کند.

10. وستیبولار:

در این نوع فرد دچار عدم تعادل و سرگیجه و مشکلات شنوایی و بینایی می شود. ممکن است بدون سردرد و فقط با سرگیجه باشد.

11. عصبی:

میگرن عصبی شایع‌ترین نوع آن است که موجب بروز سردرد‌های ضربان‌دار می‌شود.

علائم-میگرن
نشانه های بیماری میگرن

 

علائم میگرن

این بیماری باعث می‌شود که فرد به نور، صدا یا اعمالی مانند بالا رفتن از پله حساس شود. درد آن ممکن است فرد را از انجام فعالیت‌های روزانه باز دارد زیرا این افراد به علت بروز حالت تهوع، استفراغ و مشکلات بینایی نمی‌توانند تمرکز و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌ها را داشته باشند.

خمیازه کشیدن بیش از حد

یک تا دو روز قبل از شروع میگرن، فرد ممکن است بیش از حد معمول خمیازه بکشد. شاید به ظاهر این مشکل برای فرد آزاردهنده باشد اما می‌تواند برای پیشگیری از یک میگرن شدید بسیار کمک کننده باشد.

هاله‌های نورانی

در حدود 20 درصد افرادی که به میگرن مبتلا می‌شوند، قبل از شروع سردرد، تشعشع نورانی‌ای را به مدت 20 دقیقه مشاهده می‌کنند. این تشعشع می‌تواند با مشاهده خطوط مواج، فلش‌های نورانی و نقطه همراه باشد یا اینکه فرد را دچار تاری دید کند. این حالت در میگرن‌های کلاسیک که آن را کامل بررسی کردیم، اتفاق می‌افتد و درست قبل از شروع سردرد از بین می‌رود.

بانوانی که قسمت‌های نورانی و ستاره‌های منور را قبل از میگرن مشاهده می‌کنند، بیشتر از سایر بانوان در معرض خطر سکته‌های قلبی قرار می‌گیرند. بهتر است این دسته از بانوان مصرف دخانیات را کاهش داده و از قرص‌های ضد بارداری استفاده نکنند.

حالت تهوع

یکی از علائمی که اکثر اوقات با میگرن همراه می‌شود و در اکثر افراد دیده شده، حالت تهوع است. حالت تهوع موجب می‌شود که فرد از خوردن و آشامیدن اجتناب کند. در صورتی که به سردرد شدید مبتلا شدید اما احساس تهوع نداشتید می‌توان گفت که به احتمال زیادی میگرن ندارید. بروز حالت تهوع ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد.

درد در یک طرف سر

این نوع سردرد، یک طرف سر را به درد شدید دچار می‌کند. این در حالی است که انواع دیگر آن مانند سردردهای عصبی می‌تواند دو طرف سر یا تمام نواحی سر را دچار درد کند. عدم توازن در دردهای ناحیه سر می‌تواند از نشانه‌هایی باشد که فرد را دچار نگرانی از بیماری میگرن کند. انجام فعالیت‌های روزانه این درد را تشدید می‌کند.

حساسیت به نور و صدا

یکی از موارد آزاردهنده برای افراد مبتلا به این بیماری، حساسیت به نور و صدا است. در هنگام بروز درد نور و صدا می‌تواند درد این افراد را تشدید کند و برخی نیز ممکن است از حساس شدن پوست بدن خود رنج ببرند.

سوزن‌سوزن شدن

سوزن سوزن شدن نوک انگشتان و احساس بی حسی در نواحی صورت، پا و دست می‌تواند از نشانه‌های تغییر حواس باشد که معمولا همزمان با دیدن هاله‌های نورانی اتفاق می‌افتد. این تغییر حواس باعث می‌شود فرد مبتلا به سردرد از اضطراب و استرس بیشتری رنج ببرد.

تار شدن دید

پیش از شروع درد میگرن، ممکن است برخی از افراد دچار تغییراتی در جریان خون مغز خود شوند. تار شدن دید یا کم نور شدن آن می‌تواند در پیش از شروع درد و با مشاهده هاله‌های نورانی رخ دهد.

 

حملات میگرنی چند روز طول می کشد ؟

در برخی از افراد ممکن است فرد بعد از حدود 4 ساعت آرام شود و در فرد دیگر ممکن است او را تا چند روز درگیر کند. بیشتر حملات آن  از ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. اگرچه درمان موثر می‌تواند آنها را به چند ساعت کوتاه کند. از طرف دیگر، برخی از حملات آن می‌توانند حتی بیش از ۷۲ ساعت ادامه داشته باشند. مدت-زمان-حملات-میگرنی

زمان حملات میگرنی

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که گفتیم هر نوع سردردی میگرن نیست. در صورتی که در خانواده خود فردی سابقه‌ی میگرن دارد یا به سردردهای شدید ضربان‌دار مبتلا هستید و هنگام سردرد دچار حالت تهوع و سرگیجه می‌شوید باید به جای خود درمانی به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌های لازم و گرفتن شرح‌حال تشخیص دهد، آیا به آن مبتلا هستید یا تنها یک سردرد ساده است.

 

سخن پایانی:

در این مقاله سعی کردیم به بررسی مفهوم و علائم مختلف سردردهای میگرنی پرداختیم و متوجه شدیم که این نوع سردرد تا چه حد می‌تواند سبک زندگی و کیفیت آن را تحت تأثیر قرار دهد و شما را از انجام فعالیت‌های عادی روزانه باز دارد.

برخی از افراد مجبورند که ساعت‌ها و شاید روزها بستگی به شدت سردرد در رختخواب بمانند تا کمی از علائم سردردشان کاسته شود. حملات آن گاهی اوقات می‌توانند با گذشت زمان بدتر شوند، اما در بیشتر افراد به تدریج طی سال‌ها بهبود می‌یابند.

با درک بهتر از این مطلب می‌توانید با رعایت سبک زندگی سالم، به دنبال پیشگیری از سردرد های میگرنی باشید. برای اطلاعات بیشتر درمورد میپرن و راه‌های درمان آن می‌توانید به پیج اینستاگرام دکتر مهرنوش مطیعی سر بزنید.

 

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی

@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇

آدرس کلینیک :
اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید