تاثیر-ناباروری-بر-روابط-زوجین

درمان ناباروری زوجین


این واقعیت را نمی توان انکار کرد که رویارویی با مسئله ناباروری آسیب بزرگی بر سلامت روح و جسم افراد وارد می نماید اما لزومی ندارد که افراد نابارور این مسیر را به تنهایی سپری کنند. ناامیدی، ترس و اضطراب، تاثیر هورمون ها و آمپول های درمان ناباروری و آزمایشات همگی بر سلامتی افراد نابارور تاثیر می گذارند. تحمل درد طاقت فرسای این مشکل در کنار تلاش و موفق نشدن درمان ناباروری برای تشکیل خانواده، توصیف ناپذیر است.

اما آنچه در مورد آن کمتر صحبت می شود تاثیری است که ناباروری مردان و ناباروری زنان می تواند بر روابط فعلی زندگی زوجین داشته باشد. ناباروری با احساس شرم، خجالت و تنهایی برای افراد نابارور همراه است و بر روابط زناشویی زوجین تاثیر می گذارد. فشارهای مالی و کاهش ارتباطات با سایر افراد، می تواند مشکلات جنسی را افزایش و رضایت زناشویی و رضایت جنسی را کاهش دهد و همچنین باعث ایجاد اختلاقات اساسی میان فرد نابارور و سایر عزیزان او گردد. البته زنان و مردان می توانند تجربیات منحصر به فردی را در هنگام مواجهه با ناباروری مردان و یا ناباروری زنان داشته باشند.

 

ناباروری در زوجین چیست و مشکل از کجاست؟

برای داشتن فرزند باید هر کدام از زوجین سلامتی های خاص خود را داشته باشند. در صورتی که یکی از زوجین نتواند عملیات باروری یا باردار شدن را انجام دهد، مشکلی به نام ناباروری وجود دارد. به گفته پزشکان متخصص در زمینه باروری و ناباروری، برای زوجینی که به مدت یکسال به صورت منظم و با برنامه ریزی، رابطه جنسی داشته و از هیچ یک از راه های پیشگیری از بارداری استفاده ننمایند و بچه دار نشوند، دچار ناباروری هستند.

البته باید به قید نظم در رابطه جنسی توجه شود و این قاعده برای افرادی که به صورت منظم و ادامه دار با همسر خود رابطه جنسی ندارند، صادق نخواهد بود.
تاثیر-ناباروری-در-روابط-زوجین
اثرات ناباروری در روابط زوجین

 

تاثیر ناباروری بر روابط زوجین

بسیاری از زوج ها ، نازایی را بحران اصلی در زندگی و عامل استرس زا می دانند . زنان بیشتر از مردان دچار استرس و اضطراب می شوند . این افراد در مورد جذابیت و جاذبه جنسی خود خیلی نگران هستند و حتی بیان می‌کنند دچار کژکاری های جنسی و از بین رفتن میل جنسی شده اند .

در واقع مردان بیشتر دچار اختلال نعوظ و زودانزالی می شوند و زنان بیشتر با مشکلاتی مانند تحریک جنسی و تجربه ارگاسم می شوند . حتی رابطه جنسی بر مبنای ماشین حساب تخمکگذاری باشد، مسئله میل جنسی در مردان و زنان خیلی زیاد کاهش می یابد درمان ناباروری پر هزینه و نیاز به صرف وقت و انرژی دارد هم زن و هم مرد امکان دارد بر اثر پیچیدگی مسئله نازایی ، هزینه ، تهاجمی بودن روش ها و عدم قطعیت درمان های پزشکی از پای درآیند .

زنان در مقایسه با مردان بیشتر به دنبال حمایت اجتماعی ، و فرار از فکر کردن به مسئله هستند . هم چنین ناباروری در مردان باعث از دست دادن اعتماد به خود ، افسردگی ، شرم ، اضطراب ، و احساس گناه می شود.

چطور اثرات ناباروری زوجین را کنترل کنیم؟

 

کنترل-اثرات-ناباروری-زوجین
کنترل ناباروری زوجین

افرادی که تحت درمان ناباروری هستند، احساس می کنند که حلقه روابط اجتماعی آن ها کوچک است و به شدت در این مسیر احساس تنهایی می کنند. از جمله راه های تقویت روابط در زمان رویارویی با ناباروری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 اعتماد کردن و صحبت کردن با یک فرد قابل اعتماد:

اگر فردی احساس می کند که سکوت کردن ممکن است باعث از هم گسیخته شدن روابط افراد گردد، بیمار باید مسائل خود را با یک یا دو نفر که قابل اعتماد هستند در میان بگذارد. بهتر است بیمار، فردی را انتخاب نماید که تجربه ناباروری داشته باشد، نصیحت کننده خوبی باشد و از قضاوت کردن بیمار بپرهیزد.

 تشکیل دایره جدید ارتباطات:

گرچه ناباروری با تجربه احساس تنهایی همراه است، اما باید این واقعیت را پذیرفت که افراد زیادی هستند که مشکل ناباروری دارند. از هر هشت زوج، یک مورد با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند؛ بنابراین بیمار می تواند دایره ارتباطات جدیدی داشته باشد و با افرادی که تجربیات مشابه دارند، ارتباط و دوستی برقرار نماید.

 برآورده شدن نیازها و پشتیبانی از سوی دیگران:

اگر فرد نابارور تمایل دارد که تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و یا تصمیم دارد که مسائل را با همسر خود در میان بگذارد، باید قبل از آن نیاز های بیمار برآورده شود. بیمار باید توقعات خود از دیگران را برای آن ها بازگو نماید. همچنین اگر بیمار تمایل که همسرش علاوه بر درمان ناباروری در غم و اندوه او نیز شریک باشد و در کنار او قرار بگیرد، باید به همسر خود بگوید.

 شناسایی عوامل محرک  در ناباروری زوجین:

اگر دیدن کودکان و فرزندان افراد دیگر، بیمار را آزار می دهد، فرد نابارور باید از قرار گرفتن در این محیط ها اجتناب نماید. گرچه این بدان معنا نیست که اگر فرد نابارور فرزند دارد، باید کاملا از فرزند خود جدا شود. بیمار باید تصمیم بگیرد که بهترین راه برای سلامت روانش چیست.

 فراهم کردن فضای عاشقانه و شاد:

اگرچه رابطه جنسی می تواند اضطراب و ناامیدی، مشکلات جنسی و کاهش میل جنسی برای فرد نابارور به همراه داشته باشد، بیمار می تواند بدون فشار عصبی و هیچ گونه اضطرابی رابطه جنسی برقرار کرده و با همسر خود رابطه صمیمی داشته باشد. ورزش به همراه همسر و تماشای فیلم از جمله کارهایی هستند که می توانند میزان صمیمیت و رضایت زناشویی زوجین را افزایش دهند. شاید فرد نابارور احساس کند که ناباروری همانند یک ابر تاریک بر زندگی او سایه انداخته است، ولی او نباید حتی یک لحظه، لذت زندگی و رابطه زناشویی را از خود دریغ نماید. زوجین باید همواره برای حفظ رضایت زناشویی خود در تلاش باشند.

حمایت:

در بسیاری از مراکز ناباروری متخصصینی در زمینه درمان ناباروری زوجین حضور دارند که مشکلات و مسائل عاطفی زوجین را درمان می نمایند. اگر زوجی در حال تلاش برای باروری هستند، نباید از اینکه از دیگران کمک بخواهد شرمنده باشند و احساس ناراحتی کنند.

 

خانم ها چه زمانی برای بررسی ناباروری و درمان مراجعه کنند ؟

1- سن بین 35 تا 40 سال و تلاش منظم برای باردار شدن طی شش‌ماه یا بیشتر

2- سن بیش از 40 سال

3- دوره‌ی قاعدگی نامنظم یا عدم رخ دادن قاعدگی

4- مبتلا به بیماری اندومتریوز یا بیماری التهاب لگن

5- سابقه‌ی داشتن بیش از یک سقط جنین

6- سابقه‌ی درمان سرطان

7- علاقه به دانستن وضعیت باروری خود

8- ابتلا به دیابت، آسم، فیبروم یا میوم

9- درمان ناباروری در زوجین با اصلاح سبک زندگی

 

آقایون چه زمانی برای بررسی ناباروری و درمان مراجعه کنند ؟

آقایون در صورت داشتن یکی از شرایط زیر باید سریع‌تر بررسی شوند:

1- تعداد کم اسپرم یا سایر مشکلات مرتبط با اسپرم

2- التهاب در کیسه‌‌‌های بیضه

3- سابقه‌ی انجام وازکتومی‌‌

4- سابقه‌ی جراحی کیسه‌ی بیضه یا کشاله‌ی ران

5- بیضه‌‌‌های کوچک یا مشکلاتی در عملکرد و میل جنسی

6- سابقه‌ی درمان سرطان

7- علاقه به دانستن وضعیت باروری خود

8- ابتلا به دیابت یا آسم

 

درمان-ناباروری-زوجین
راه درمان ناباروری در زنان و مردان

راهکار پایایانی در ناباروری زوجین:

گاهی مواقع عدم نظم در رابطه جنسی، پوزیشن نامناسب در هنگام برقراری رابطه جنسی و… علت اصلی ناباروری است.

باید توجه داشته باشید که درست است درمان ناباروری بسیار پیشرفت کرده و تقریباً اکثرزوج های نابارور با استفاده از روش‌های درمانی مدرن و طب سنتی درمان می شوند اما در بسیاری از زوجین هزینه درمان ناباروری آنقدر زیاد است که حتی با پرداخت بخشی از آن توسط بیمه نیز قابل جبران نیست.

سبک زندگی به راحتی و بدون صرف هزینه سنگین قابل اصلاح است و با تصحیح آن می توان علاوه بر داشتن بدنی سالم، قدرت باروری بهتری هم داشت. اصلاح سبک زندگی صرفا یک برنامه و رژیم غذایی با میزان مصرف یا کالری شماری نیست. این برنامه شامل، خوراک، خواب و روش زندگی و بقیه موارد یک زندگی نرمال و بر اساس مشخصات بدنی و سوابق شما نوشته میشود. این برنامه شامل تغذیه(وعده‌ها و میان‌وعده‌ها، دمنوشها)، ورزش، ماساژ باروری، تنفس شکمی، مکمل‌های مورد نیاز، کنترل استرس، خواب و … می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر و اهمیت بسیار زیاد اصلاح سبک زندگی بر روی باروری زوجین حتما به صفحه اینستاگرام من (مهرنوش مطیعی ) سریزنید و از نزدیک با مامان باباهای انرژی مثبتی که با اصلاح سبک زندگی، اوریکولوتراپی یا رفلکسولوژی به آرزوی باروری خود رسیده‌اند آشنا شوید.

 

درمان ناباروری زوجین، بدون حتی یک قرص !

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی

mehrnoosh_motieisupport@

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید