بهترین-راه-درمان-آندومتریوز

درمان آندومتریوز


تا چند سال پیش، آندومتریوز، یک بیماری غیرشایع و تقریبا ناشناخته بود که به دلیل مشابهت با برخی بیماری‌های گوارشی به سختی قابل تشخیص بود. در حال حاضر به دلیل شیوع این بیماری بین زنان و علائم دردناک و آزاردهنده‌ای که دارد. تحقیقات زیادی درباره آن انجام گرفته و متخصصان بر این باورند، که با اصلاح رژیم غذایی تا حدودی به تخفیف علائم بیماری کمک کرد.

در این مقاله سعی داریم دلیل این بیماری و چگونگی درمان آندومتریوز با اصلاح سبک زندگی بیشتر آشنا شویم.

آندومتریوزوعلائم درمان آندومتریوز

آندومتریوز،‌ یک ناهنجاری در رشد لایه درونی رحم است. وقتی بافت داخل حفره رحم (آندومتر) با رشد غیرطبیعی از جایگاه اصلی خود خارج می‌شود، در جایی غیر از رحم همچون تخمدان، روده، مثانه، کلیه و حتی ریه رشد کند، ‌فرد مبتلا به آندومتریوز و علائم ناشی از آن است.

نشانه‌های بیماری بسته به بافتی که آندومتر در آن رسوخ کرده،فرق می‌کند. اما علائم شایع و عودکننده آن، درد شدید قبل یا در دوران قاعدگی یا درد ضمن دفع ادرار یا مدفوع در طول عادت ماهانه، اختلالات گوارشی مشابه سندرم روده تحریک‌پذیر مانند اسهال، یبوست، حالت تهوع و لکه‌بینی، خونریزی غیر‌طبیعی و در نهایت، نازایی و سقط است .

درمان-آندومتریوز
علائم درمان آندومتریوز

 

دلایل بروز آندومتریوز 

داروها و محصولات لبنی غیرارگانیک، گوشت‌های هورمونی، ماهی‌های صید شده از آب‌های آلوده، حشره‌کش‌ها، کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها و پلاستیک‌ها همگی دارای هورمون‌ هستند.

افزایش تماس بدن با ترکیبات استروژنی مصنوعی در مردان با کاهش تولید اسپرم و در زنان با توقف تخمک‌گذاری و ایجاد کیست‌های تخمدانی و رحمی و بیماری‌های ناشی از آن به بروز ناباروری منجر می‌شود، که شایع‌ترین عارضه آن، بیماری آندومتریوز در زنان است.

نقش اسیدهای چرب امگا3وفیبرهادردرمان آندومتریوز

انقباضات دردناک رحم در طول قاعدگی به‌طور برجسته ناشی از تولید پروستاگلندین‌های بد در بدن است. روزانه با افزایش دریافت اسیدهای چرب امگا 3، ساخت این ترکیبات التهاب‌زا به حداقل می‌رسد، ضمن این که رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند، سبب کاهش مقدار استروژن در گردش خون شود. از منابع خوب اسیدهای چرب امگا 3 روغن گردو، روغن دانه کتان و کانولا و مغزهای آجیلی همچون بادام هندی و تخمه کدو تنبل و ماهی‌های چرب است .

منابع خوب فیبر شامل حبوبات، برنج قهوه‌ای، سبزیجات و میوه‌ها، نان جوی دو سر و مصرف یک یا دو نوبت در روز سبزیجات بخصوص کلم بروکلی و شلغم پخته، نوشیدن مقادیر زیاد آب توصیه می‌شود.

با توجه به این که ویتامین‌های گروه B، مقدار استروژن را در بدن کنترل و به کاهش علائم آندومتریوز کمک می‌کنند، به کنترل‌کننده سطح استروژن معروفند. ویتامین‌های گروه B بویژهB1،B2، B6 از عود آندومتریوز جلوگیری می‌کنند. استفاده از مکمل‌های ویتامین B و منیزیم نیز می‌تواند مناسب باشد.

نظر به این که کاهش خونریزی شدید از ویژگی‌های ذاتی دارچین است، استفاده از این ادویه در غذاها می‌تواند تا حدودی به کاهش شدت خونریزی ناشی از آندومتریوز، فیبروئید رحمی و خونریزی شدید قاعدگی در زنان کمک کند .

چه نوع مواد غذایی را نبایدبرای‌درمان آندومتریوز استفاده کرد؟

1- مواد غذایی با شاخص گلایسمی بالا مانند برنج سفید، سیب‌زمینی، نان‌ها و کیک‌های تهیه شده از آرد تصفیه شده، شکر تصفیه‌شده، شکلات‌های صنعتی و عسل تهیه شده از شربت گلوکز که باعث ایجاد واکنش‌های التهابی می‌شوند.

2- گوشت قرمز و کره و روغن‌های هیدروژنه (جامد) و مارگارین و غذاهای سرخ شده، که منجر به تحریک تولید پروستاگلندین‌های بد می‌شوند.

الکل که از ذخایر ویتامین‌های گروه B کبد می‌کاهد.

3- نوشیدنی‌های شیرین و کافئین دار مانند چای و قهوه و نسکافه آماده و نوشابه کولا دار که موجب افزایش استروژن و انقباضات دردناک رحمی می‌شوند.

4- شیر به دلیل ایجاد التهاب، مصرف مقادیر زیاد دانه سویا و پروتئین بافت‌دار آن، مواد غذایی منجمد و کنسروی و تنقلات کارخانه‌ای که حاوی بیشترین میزان افزودنی‌ها بویژه مواد نگهدارنده هستند. از جمله خوردنی‌هایی به شمار می‌روند که باید مصرف آنها را بخصوص مبتلایان آندومتریوز به حداقل برسانند.

آیالوازم آرایشی تاثیری دردرمان آندومتریوز دارد؟

اغلب مواد آرایشی ـ بهداشتی یا غذاهایی که در پلاستیک‌های غیراستاندارد بسته‌بندی می‌شوند، می‌توانند خطر ورود ماده‌ای شیمیایی با نام دی‌اکسان را به بدن افزایش دهند .

دی‌اکسان نوعی ترکیب مضر است که در اغلب محصولاتی که کف تولید می‌کنند. مانند محصولات شوینده، شامپوها و برخی مواد آرایشی وجود دارد .

در زمان مصرف می‌تواند به صورت بخار در هوا باقی بماند و تنفس شود. از خطرهای این ماده شیمیایی ابتلا به انواع سرطان ، آندومتریوز و کاهش میزان اسپرم است.

این ترکیب با عملکردی مشابه استروژن، بدن را به اشتباه می‌اندازد و بر میزان این هورمون می‌افزاید. این را هم بدانید، اغلب پلاستیک‌های نرم حاوی ترکیبات بدل استروژن هستند .

 

اهمیت درمان آندومتریوزبااصلاح سبک زندگی

ازدیاد استروژن (هورمون زنانه) در بدن، مسئول اصلی ایجاد‌کننده مشکلات موجود در فرد مبتلا به آندومتریوز است. به همان اندازه که سیستم ایمنی ضعیف در ایجاد آندومتریوز نقش دارد، مقدار بالای استروژن در بدن نیز مسئول بروز بسیاری از علائم این بیماری است.

کنترل رژیم غذایی برای کمک به رویارویی با این بیماری، یک نقطه شروع عالی جهت تخفیف یا پیشگیری برخی نشانه‌های ناتوان‌کننده آندومتریوز از جمله دردهای قاعدگی است.

هدف از رژیم غذایی در کنترل بیماری آندومتریوز، کاهش مقدار استروژن، تثبیت هورمون‌ها، افزایش انرژی، تسکین انقباضات دردناک و آرامش‌بخشی است .

درمان-آندومتریوز-با-برنامه-اصلاح-سبک-زندگی
درمان آندومتریوز با سبک زندگی سالم

 درمان آندومتریوزبااصلاح سبک زندگی

طب سنتی درمان با اصلاح سبک زندگی را پیشنهاد می‌دهد که در کنار اصلاح رژیم غذایی و یوگا می‌تواند موفق عمل کند. درمانگران طب سنتی، اجرای منظم فعالیت روزانه، کاهش حجم کار، افزایش استراحت و خواب و انجام مراقبه را پیشنهاد می‌کنند.

همچنین رفتن به رختخواب حدود ساعت 10 شب و برخاستن، از خواب حدود 6 صبح برای کمک به تنظیم هورمون‌ها و دفع سموم و زواید بدن توصیه شده است. 

ضمن این که در روزهای 14 و 15 سیکل قاعدگی استفاده از چهار تا پنج قاشق چایخوری روغن کرچک یا استفاده از چای سنا کمک‌کننده خواهد بود.

خانم‌های مبتلا به این بیماری باید هر ماه در سه روز اول قاعدگی فعالیت‌هایشان را تا حد ممکن کم کنند. ورزش‌های هوازی سبک مانند پیاده‌روی انجام دهند.

رژیم غذایی نقش مهمی در تشدید یا تسکین علائم آندومتریوز دارد. راهکارهای زیر می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد:

 

  • افزایش مصرف سبزیجات و دانه کتان

  • مصرف ماهی سالمون و ساردین

  • مصرف مکمل امگا ۳ برای کاهش رشد وصله‌های اندومتریوز

  • پرهیز از لبنیات پرچرببرای درمان آندومتریوز

  • پرهیز از گوشت قرمز و ماهی‌های حاوی مواد شیمیایی محیطی

  • ورزش کردن برای آزادسازی اندورفین و کاهش درد

  • نشستن در آب گرم به‌طور منظم برای تسکین درد

  • اجتناب از مصرف کافئین جهت پیشگیری از عود علائم

 

سخن پایانی

با وجود آنکه ممکن است روش‌های درمان آندومتریوز به درمان قطعی و کامل آن منجر نشود. اما با کاهش علائم به افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک می‌کند. بانوان باید به طور منظم تحت معاینه و چکاپ پزشک متخصص قرار گیرند. تا درصورت ابتلا به اندومتریوز، بیماری آن‌ها سریع‌تر تشخیص  و درمان شود.

باید بدانید که برای هر فرد مبتلا به آندومتریوز این دوره درمان متفاوت است. پس از لحظه اول نمی‌توان  به قطع گفت طول درمان آن چقدر است.

پس اگر از داروهای هورمونی برای بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، ناباروری و نازایی، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست خسته شده‌اید، اصلاح سبک زندگی میتواند راهکار خوبی برای درمان باشد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام من (مهرنوش مطیعی) سر بزنید.

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport

آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید