درمان-جوش-های-هورمونی

موثرترین راه درمان جوش‌های هورمونی


باید بدانیم که  همه افراد دچار جوش‌های هورمونی نمی‌شوند و در برابر تغییر هورمون‌ها حساسیت نشان نمی‌دهند. تنها بعضی از افراد با افزایش میزان سبوم دچار آکنه خواهند شد. بدن همه افراد دارای هورمون تستوسترون می باشد و این هورمون باعث تامین سطح انرژی و انعطاف پذیری بدن می‌شود اما مقدار این هورمون در بدن بسیار پایین می باشد، زمانی که میزان هورمون تستوسترون افزایش پیدا کند، تغییراتی در بدن ایجاد شده و جوش‌های هورمونی نیز یکی از تغییراتی است که در اثر افزایش هورمون تستوسترون به وجود می آید.

 

جوش‌های هورمونی

اغلب جوش و آکنه‌های هورمونی زمانی بروز می‌کنند که هورمون‌های بدن بیش از اندازه تولید شود که نتیجه آن تحریک یا ترشح بیش از حد چربی پوست خواهد بود. در حالت طبیعی، چربی تولید شده باعث حفظ رطوبت و لطافت پوست می‌شود. اما هنگامی که چربی ترشح شده بیش از حد نرمال باشد، منفذ پوست و فولیکول‌های مو مسدود شده و جوش‌های هورمونی بدشکل و مزاحم ظاهر خواهند شد.

ساختار بدن هر فرد با دیگری متفاوت است؛ لذا میزان حساسیت بدن نسبت به تغییرات هورمون در هرکس با دیگری متفاوت خواهد بود. به همین خاطر علائم افزایش هورمون در افراد مختلف یکسان نخواهد بود. شاید از خود بپرسید که چه هورمون‌هایی باعث ایجاد جوش‌های صورت می‌شود؟ همانطور که در مقدمه گفته شد، هورمون تستوسترون و آندروژن از مهم‌ترین هورمون‌های زنانه‌  هستند که در بروز جوش هورمونی نقش دارند.

توجه داشته باشید که این دسته از جوش‌ها بیشتر در خانم‌ها رایج است. زیرا هورمون‌های زنانه تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قاعدگی، بارداری، پلی کیستیک و یائسگی قرار دارد. متاسفانه پیشگیری و یا کنترل جوش‌ها و آکنه‌های هورمونی کمی دشوارتر از سایر جوش‌ها است. این دسته از جوش‌ها بیشتر در چانه، پیشانی، گونه‌ها و کمر رخ می‌دهد.

آکنه‌های یا به عبارتی جوش‌های هورمونی کمی شبیه جوش‌های سرسفید هستند. این کیست‌های کوچک بیشتر زیر پوست رشد کرده و گاهی آثاری ناخوشایند بر سطح پوست از خود به جای می‌گذارند.

 

 

انواع جوش‌ها

جوش یکی از متداول‌ترین انواع ناهنجاری‌های پوستی است، اما همانطور که گفته شد آکنه و جوش‌‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از انواع جوش‌ها به درمانی متفاوت نیاز دارند. درمان سریع و صحیح جوش می‌تواند خطر ایجاد مشکلات پوستی مانند لک و اسکار را کاهش دهد.

به طور کلی جوش‌ها و آکنه‌ها به 6 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • جوش‌های سرسفید
  • جوش‌های سرسیاه
  • برجستگی‌های کوچک و قرمز (پاپول)
  • جوش‌ها (پاسچول‌ها) که نوک آن‌ها دارای پاپول‌هایی است که دارای ناهنجاری هستند.
  • توده‌های بزرگ، جامد و دردناک در زیر سطح پوست (گره یا ندول)
  • توده‌های دردناک و چرکی زیر سطح پوست (ضایعات کیستیک)

 

دلایل بروز جوش‌های هورمونی
دلایل جوش‌های هورمونی

دلایل بروز جوش‌های هورمونی چیست؟

  • پریودی و اختلالات قاعدگی
  • کیست‌های تخمدان مثل کیست پلی کیستیک
  • بارداری
  • عارضه مصرف دارو
  •  تستوسترون و آندروژن
  • یائسگی
  • تنبلی تخمدان
  • تولید بیش از حد چربی درغدد چربی
  • گرفتگی فولیکول‌های مو توسط چربی پوست و سلول‌های مرده پوست
  • عفونت باکتریایی
  • فعالیت بیش ازحد هورمون آندروژن

 

آسیب‌هایی که جوش‌های هورمونی به پوست وارد میکنند

از آن جهت که آکنه هورمونی اغلب عمیق و زیر پوستی هستند، باعث آسیب دیدن بافت‌های پوستی و ایجاد اسکار بر روی سطح پوست می‌شوند. به همین خاطر تشخیص و درمان جوش های هورمونی صورت بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برخی از آسیب‌های انواع جوش هورمونی به شرح زیر است:

  • التهاب پوست
  • افزایش چربی پوست صورت
  • رشد باکتری‌های مختلف بر روی سطح پوست
  • ایجاد منفذ
  • ایجاد لک
  • ایجاد حفره‌های عمیق

 

جوش‌های هورمونی طی چه فرایندی به‌وجودمی‌آیند؟

آکنه‌های هورمونی طی یک فرآیند چهار مرحله‌‌ای خود را نمایان می‌کنند. این چهار مرحله عبارت‌اند از:

تولید هورمون‌ها:

 پیش از شروع پریود، بدن شما سطح تولید آندروژن خود را تا حدی افزایش می‌‌دهد. افزایش سطح هورمون تستسترون بدنتان را به تولید چربی بیشتری تحریک کرده و در این دوران شما احساس می‌کنید پوستتان چرب‌تر شده و البته این احساس کاملا درست است.

 

مسدود‌شدن فولیکول‌های مو:

در مرحله دوم چربی‌های تولید شده موجب مسدود‌شدن فولیکول‌های موی شما خواهند شد و به این ترتیب ابتدا تعدادی جوش سر سفید روی صورتتان ایجاد شده و درنهایت به بروز جوش‌های ‌سرسیاه منتهی می‌شود.

 

عفونت باکتریایی:

درون این جوش‌های سرسیاه مقادیری از باکتری وجود دارد و همین مقدار باعث به وجود‌آمدن عفونت، التهاب و درد در موضع آسیب‌دیده خواهد شد.

 

التهاب ناشی از جوش‌های هورمونی:

بدن شما قطعا در واکنش به عفونت باکتریایی به‌وجودآمده در ناحیه فولیکول‌های آسیب‌دیده التهاب، تورم، درد و قرمزی را به‌وجودخواهد آورد.

 

 

درمان جوش های هورمونی چگونه است؟

راه‌های موجود برای درمان جوش های هورمونی با توجه به شدت آسیب‌دیدگی صورت و بدن ، نوع جوش و مدت زمان بروز آن مشخص می‌شود. اگر شما مبتلابه جوش‌های هورمونی خفیف و قابل کنترل شده‌اید، معمولاً بدون نیاز به پزشک و مصرف دارویی خاصی درمان خواهید شد.

اما درصورتی که جوش‌های هورمونی شما بسیار شدید و ملتهب شده باشند، بهترین اقدام مراجعه به یک پزشک متخصص جهت تشخیص و تجویز داروهای مخصوص آکنه مانند آنتی‌بیوتیک، ترتینوئین و ایزوترتینوئین است. پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های گوناگون و معاینه حضوری ابتدا علت و شدت ضایعه را تشخیص می‌دهد و سپس در درمان آن به شما کمک می‌کند. در ادامه راهکارهایی که به درمان جوش های هورمونی منتهی می‌شود را برایتان شرح می‌دهیم.

راههای-درمان-جوش-های-هورمونی
درمان جوش‌های هورمونی

 

تغییر سبک زندگی موثرترین راه درمان جوش‌های هورمونی

سبک زندگی صحیح و داشتن یک لایف استایل سالم به شما کمک می‌کند همیشه پوستی سالم و شفاف داشته باشید و از بروز مشکلات اینچنینی جلوگیری نمایید.

هر چند شاید تغییرات کوچک در  اصلاح سبک زندگی و کیفیت آن برای درمان جوش های هورمونی شدید تنها راه درمانی نباشد، اما مطمئن باشید رعایت‌کردن همین موارد کوچک در مدت زمان طولانی‌تر بدون حتی یک عدد قرص، روند درمان و بهبود جوش‌های شما را سرعت می‌بخشد. اقداماتی که سبک زندگی شما را اصلاح می‌کند، عبارتند از:

 

پیشگیری از خاراندن جوش‌های هورمونی

سعی کنید تا حد امکان از خاراندن و دستکاری‌کردن جوش‌های خود اجتناب نمایید، زیرا این کار باعث باز‌شدن ضایعه آکنه و ورود هوا به آن می‌شود. در این وضعیت، باکتری‌ها می‌‌توانند به‌سادگی وارد منافذ پوست شما شوند و موضع آسیب‌دیده را مستعد بروز التهاب و به وجود‌آمدن ضایعات عفونی کنند.

نحوه شستن آکنه‌های هورمونی

توصیه می‌شود در شرایط معمولی که تعریق زیادی ندارید، بیش از دوبار درطول روز صورت خود را نشویید. به یاد داشته باشید تعریق شدید باعث بروز التهابات پوستی و شدید‌شدن ضایعات هورمونی می‌شود. سعی کنید روزی دو مرتبه با فوم‌های شستشوی مناسب با پوست خود، صورتتان را بشویید و درصورت تعریق یا داشتن فعالیت بدنی زیاد حتما بلافاصله پوست خود را کاملا شستشو دهید.

نحوه شستشو جوش‌های هورمونی

توجه داشته باشید نیاز نیست برای شستشوی صورت خود از محصولات شیمیایی خشن و سخت استفاده کنید. بسیاری از این شوینده‌های صورت در فرمولاسیون خود ترکیبات شیمیایی قوی دارند و باعث حساسیت و التهاب پوست شما می‌شوند. درصورتی که جوش‌های هورمونی را در نواحی محتلف صورت خود مشاهده می‌کنید، مراقب باشید از شوینده‌های حاوی دانه اسکراب و لایه‌بردارهای قوی استفاده نکنید.

چگونگی استفاده از لوازم آرایشی

برای سلامت پوست خود بهتر است کمتر لوازم آرایشی را استفاده نمایید. لوازم آرایشی با هر کیفیتی باعث تحریک‌شدن جوش‌های شما شده و التهاب آن را افزایش می‌دهند. درصورت لزوم استفاده‌از این محصولات، توجه داشته باشید حتما لوازمی که بر پایه آب قرار دارند را تهیه کنید.

اجتناب از محیط‌های گرم

حضور در محیط‌های بسیار گرم باعث تعریق شدید پوست شما می‌شود و بهتر است از رفتن به چنین فضاهایی خودداری نمایید. در روزهای گرم و مرطوب سال توصیه می‌کنیم کمتر از منزل خارج شوید، چرا که عرق‌کردن، عفونت و التهاب آکنه‌های هورمونی را افزایش می‌دهد.

دوش گرفتن  بعد از ورزش

حتما بعد از ورزش‌کردن و انجام فعالیت‌های جسمانی سنگین، دوش بگیرید تا میزان تماس و باقی‌ماندن عرق روی پوست شما به حداقل ممکن برسد.

استفاده از دمنوش‌ها برای رفع جوش‌های هورمونی

مصرف روزانه چای سبز به بهبود وضعیت پوست شما کمک شایانی می‌کند. سعی کنید هر روز یک یا دو فنجان چای سبز میل کنید، زیرا طبق تحقیقات، چای دارای ترکیبات ضد التهابی خفیف است و می‌تواند قرمزی و التهاب موضع آسیب‌دیده را رفع کند.

رژیم غذایی مناسب

حتما در رژیم غذایی خود غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان را بگنجانید. عدم استفاده‌از آنتی‌اکسیدان‌ها باعث افزایش التهاب و تعداد جوش‌های هورمونی شما می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به شکل قابل توجهی حساسیت و التهاب پوست شما را کاهش خواهند داد.

درمان-جوش‌های-هورمونی-با-اصلاح-سبک-زندگی
درمان قطعی جوش‌های هورمونی با برنامه اختصاصی اصلاح سبک زندگی

سخن پایانی:

اگر درمان مشکل جوشهای هورمونی شما بصورت مقطعی انجام شده است و در صورت قطع دارو باز این جوش‌ها برمیگردند. مشکل اینجاست که تشخیص علت جوش‌های شما کامل بررسی نشده است.شما باید اول از هر کاری به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات هورمونی خود را انجام دهید، تا مشخص شود دلیل این آکنه‌ها، بیماری تخمدان پلی کیستیک است یا غده آدرنال یا اینکه هورمون‌های مردانه‌ شما بالاست.برای هر کسی این دوره درمان متفاوت است. پس از لحظه اول نمی‌توان به قطع گفت چقدر درمان زمان می‌برد. اما من مهرنوش مطیعی به شما قول می‌دهم شما بدون حتی یک عدد قرص هورمونی درمان می‌شوید.

پس اگه از درمان جوش‌های هورمونی و  استفاده از داروهای هورمونی برای بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، ناباروری و نازایی، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست خسته شده اید. به صفحه اینستاگرام من سربزنید.

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport
آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶
تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱
برای اطلاعات دقیقتر از روش درمان جوش‌های هورمونی می‌توانید بر روی لینک زیر با استفاده از فیلتر شکن، در اینستاگرام کلیک کنید.
https://www.instagram.com/p/CtPAlbct5Gr/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید