درمان-دردهای-قاعدگی

درمان درد پریود یکی از مسائلی است که اکثر خانم‌ها در زمان مراجعه به پزشک مطرح می‌کنند. درمان درد قاعدگی گاهی با درمان‌های خانگی و نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی کاهش پیدا می‌کند. اما گاهی درد به‌قدری شدید است که شخص نیاز به مراجعه به پزشک و ماما متخصص دارد، تا علت آن مشخص و برای درمان اقداماتی انجام شود. اگر شما هم در حین قاعدگی درد شدیدی را تجربه می‌کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا ورزش‌ها و روشهای موثر درمانی که به شما کمک می‌کند بطور چشمگیری این دردها کاهش پیدا کند را با هم مرور کنیم.

 

روشهای درمان درد قاعدگی

تعداد زیادی از بانوان در دوره قاعدگی در ناحیه شکم، کمر، ران و سینه احساس درد می‌کنند. در طول دوره پریودی ترشح برخی مواد شیمیایی باعث انقباض ماهیچه‌ها شده و پوشش داخلی رحم می‌ریزد. این روند دردی در ناحیه شکم و رحم ایجاد می‌کند. گاهی ممکن است درد پریود بسیار زیاد و نیاز به درمان داشته باشد.

روشهای-درمان-درد-قاعدگی
راههای درمان دردهای قاعدگی

 

برخی از مهم‌ترین اقدامات برای درمان خانگی درد پریود عبارتند از:

1- رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی باید دارای غذاهایبا فرآوری کم و سرشار از فیبر و سبزیجات باشد. مثلا گردو، بادام و تخمه کدو سرشار از منگنز هستند و باعث کاهش گرفتگی عضلات  و درمان دردهای قاعدگی می‌شوند.

روغن زیتون و کلم بروکلی نیز حاوی ویتامین E بوده و در دوره قاعدگی مصرف آنها توصیه می‌شود.

لازم است بدانید که: در دوران قاعدگی آهن بدن کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل خوردن مواد غذایی حاوی آهن مانند مرغ، ماهی و سبزیجات دارای برگ سبز عالی هستند.

خوردن غذاهای زیر در دوره پریود ممنوع و مضر است و درمان درد قاعدگی را مشکل‌تر می‌کند.

1- غذاهای شور

2- غذاهای چرب

3- نوشیدنی گازدار

4- الکل

5- کافئین

نکته: جایگزین این مواد غذایی می‌تواند مصرف چای زنجبیل یا نعناع  باشد.

 

2- مصرف آب فراران

نوشیدن آب در این دوره  از کم‌آبی بدن جلوگیری کرده و نفخ شکم و درد را بسیار کاهش می‌دهد. برای درمان گرفتگی عضلات بهتر است از آب گرم یا داغ استفاده کنید. نوشیدنی‌های گرم باعث افزایش جریان خون شده و به درمان گرفتگی عضله‌ها کمک می‌کند. برای هیدراته‌ماندن بدن می‌توانید علاوه بر مصرف آب، مصرف موادغذایی زیر زا در برنامه غذایی خود بگنجانید.

1- سبزیجات

2-انواع میوه‌ها

3- گیاهان برگ سبز مثل کاهو و کرفس

4- انواع توت، از جمله توت‌فرنگی و تمشک

3- درمان دردهای قاعدگی با گرمادرمانی

گرم‌کردن ناحیه شکم و کمر می‌تواند درد را تسکین دهد. مطالعات سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهند که گرما به‌اندازه مصرف قرص‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی در درمان درد قاعدگی مفید و تاثیرگزار است. اگر پد یا کیسه آب گرم ندارید، می‌توانید حمام آب گرم بگیرید یا از حوله گرم استفاده کنید.

یکی از روش‌های خوب برای ساخت پد گرمایشی در خانه استفاده از دو تکه پارچه و مقداری برنج خام است. دو تکه پارچه را به هم دوخته، داخل آن را پر از برنج خام کنید و آن قسمت سوراخ را نیز بدوزید. این کیسه را می‌توانید در ماکروویو قرار دهید تا گرم شود. سپس از آن برای گرم‌کردن شکم و کمر خود استفاده کنید.

4- خواب کافی

خوابیدن کافی در سلامت بدن تاثیر بسیار زیادی دارد. در یک مطالعه مشخص شد که زنانی که دچار بی‌خوابی هستند، بیشتر دچار قاعدگی دردناک می‌شوند. برای درمان دردهای قاعدگی حتما به کیفیت خواب خود بیشتر توجه کنید. هر شب در یک ساعت معین به رختخواب بروید و روتین شبانه‌ای برای خود داشته باشید.

5- ورزش

چنانچه ورزش مناسب دوره پریودی را بلد باشید، در سیکل قاعدگی نیز بدن شما نشاط و سلامت خود را حفظ می‌کند و  در تحمل درد و تنظیم بهتر هورمون‌ها بسیار موثر خواهد بود.

بعضی  افراد تصور می‌کنند انجام برخی از انواع تمرینات و ورزش‌ها ممکن است برای آن‌ها مضر باشد، برای مثال برخی بدنسازی، انجام حرکات یوگا و‌یا ورزش‌های کششی را مناسب زمان قاعدگی نمی‌دانند. در ادامه ورزش‌های مناسب برای درد حین قاعدگی را به شما معرفی خواهیم کرد. لطفا همچنان با ما همراه باشید.

 

 ورزش مناسب برای درمان دردهای قاعدگی

از مهمترین تاثیرات  ورزش در دوران قاعدگی، کاهش درد در این دوره است. با این‌ وجود بسیاری از افراد به دلیل درد زیادی که خصوصا در روزهای اول سیکل قاعدگی خود دارند، ورزش کردن را کنار می‌گذارند. در بیشتر مواقع کسانیکه به‌طور مرتب ورزش می‌کنند و پیش از آن قاعدگی دردناکی داشته‌اند، متوجه کاهش درد کمر و گرفتگی عضلاتخود می‌شوند. بهبود گردش خون، سلامت قلب و ریه نیز در زمان قاعدگی نیز افزایش یافته است.

ورزش‌های مناسب  برای درمان دردهای پریودی عبارتند از:

حرکت-پروانه
حرکت پروانه در درمان دردهای قاعدگی

1- حرکات پروانه

چهارزانو بنشینید و کف پاها را به هم بچسبانید.حرکت پروانه نشسته روی ناحیه‌ی لگن تمرکز دارد و منجر به کاهش درد قاعدگی می‌شود. برای اجرای این ورزش بنشینید، زانوها را خم کنید و کف پاها را به یکدیگر بچسبانید. اکنون پاها را با هر دست نگه داشته و زانوها را هم‌زمان بالا و پایین ببرید،به شکل بال‌های پروانه

 

2- حرکت گربه شتر

این حرکت برای بهبود گردش خون و درمان دردهای قاعدگی خصوصا درد کمر و شکم بسیار موثر است. برای انجام این تمرین کششی، اول به حالت چهار دست و پا روی زمین بنشینید و کمر خود را به سمت بالا قرار دهید و بعد سر و گردن خود را به سمت پایین بیاورید.

در حالت بعد سر و باسن را به سمت بالا و کمر به سمت پایین گود شود. در زمان انجام هر حرکت چند ثانیه صبر کنید و دوباره حرکت بعدی را انجام دهید.

توجه داشته باشید که: در زمان انجام این حرکت به صورت مداوم  نفس عمیق و عمل دم و بازدم را  فراموش نکنید.این تمرین را به کمک توپ کوچک پیلاتس هم می‌توانید انجام دهید.

 

حرکات-گربه-شتر

3- حرکت جسد

برای انجام تمرین جسد، روی یک زیر انداز نرم دراز بکشید ودست‌ ها و پاهای خود را رها کنید. سپس همه عضلات و ماهیچه ها شل کرده و تماس با زمین را حس کنید، و سعی کنید که حدود 50 تا 60 ثانیه مکث داشته باشد. در زمان انجام این حرکت هم دائما نفس عمیق کشیده و آب بنوشید.

 

4- حرکت قایق در درمان دردهای قاعدگی

این حرکت به سمت پایین شکم فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد کشش می‌شود.حرکت قایق برای رفع گرفتگی و عضلات در حین دردهای قاعدگی موثر است. در این حرکت شما می‌تواید به آرامی به سمت جلو و عقب نوسان داشته باشید.

 

5- خم شدن به سمت جلو برای درمان دردهای قاعدگی

خم شدن به جلو  در حالت نشسته فشار بیشتری به ماهیچه‌های همسترینگ و ساق پا وارد می‌کند و کشش خوبی هم در کمر به وجود می‌آورد. این حرکت علاوه بر کاهش درد قاعدگی به کنترل فشار خون و کاهش وزن کمک کرده و  اضطراب، سردرد و خستگی شدید را هم درمان کند.

 

6- یوگا و پیلاتس:

دو ال سه روز مانده به قاعدگی زمان خوبی برای انجام فعالیت هایی مانند یوگا است که می تواند به آرامش بدن شما کمک کند و به نسانه ‌هایی مثل: گرفتگی، حساسیت سینه ها و خستگی و درد عضلانی را کاهش دهد.

7- پیاده‌روی سبک

اگر در سیکل قاعدگی خود هستید، تمرینات قلبی عروقی یا هوازی خود را با شدت کمتر انجام دهید یا از مقداری که انجام می دهید عقب نشینی کنید. تمرینات هوازی سبک، کاردیو، پیاده روی یا دوره های کوتاه‌تر را در نظر بگیرید.

 

درمان دردهای قاعدگی با اصلاح سبک

اگر دردهای پریودی کم باشد، می‌توان با درمان خانگی یا استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی مشکل را تا حدودی برطرف کرد.  گاهی قاعدگی دردناک باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه می‌شود، که باید به پزشک مراجعه کرد. یکی از موثرترین و پرکابردترین روش تغییر سبک زندگی و داشتن یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی است.

برای کاهش و درمان درد قاعدگی مصرف گیاهان دارویی پیشنهاد می‌شود. یعضی از گیاهان از جمله دم‌نوش زنجبیل همراه با مقداری عسل و لیمو می‌تواند یک گزینه خوب برای تسکین درد باشد. مصرف ریحان نیز در تسکین درد دوره پریود موثر است. می‌توانید ریحان را همراه غذا میل کنید یا آن را به‌صورت دم‌نوش سه بار در روز استفاده کنید.

 

درمان-دردهای-قاعدگی-با-اصلاح-سبک
درمان دردهای پریودی

سخن پایانی:

داشتن یک برنامه غذایی مناسب در کنار حرکات ورزشی با مشورت پزشک و انجام روشهایی مثل اوریکولوتراپی (طب سوزنی) و رفلکسولوژی می‌توانند در درمان دردهای قاعدگی نقش بسزایی داشته باشند.

خلاصه اینکه، اگر از داروهای شیمیایی خسته شده اید ، فقط کافیه همراهم باشید و به صفحه اینستاگرام  من (مهرنوش مطیعی) سربزنید. همه آنچه را که باید راجع به درمان دردهای قاعدگی و اختلالات قاعدگی بدانید را بطور کامل و جامع،برای شما عزیزای دلم آماده کرده‌ام.  

 خبر خوب من به شما عزیزان این است که شما بدون یک دونه قرص هورمونی درمان خواهید شد!!!

حتما می‌ پرسید چگونه؟

بامشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی از طریق لینک اینستاگرام زیر:
@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇
آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

 

 

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید