درمان-قاعدگی-نامنظم

درمان پریودهای نامنظم


قاعدگی به دوره یا شروع سیکلی گفته می‌شود که خون و بافتی که در دیواره رحم سبب ایجاد لایه ضخیم شدند از طریق رحم و واژن از بدن خارج می‌شوند. در حالت معمول قاعدگی هر ماه یکبار رخ می‌دهد. با شروع اولین سیکل قاعدگی، دختران به بلوغ جنسی می‌رسند و دستگاه تولیدمثل قادر به فرزندآوری خواهد بود. باوجوداینکه پریود در تمام دختران و زنان رخ می‌دهد، اما بسیاری از بانوان به تمام جوانب قاعدگی و برخی از اتفاقاتی و تغییراتی که در خلل پریود رخ می‌دهند آگاهی کامل ندارند. در این مقاله قصد داریم به دور از باورهای غلط قاعدگی، در مورد قاعدگی یا پریود ،علائم  و راههای درمان قاعدگی نامنظم صحبت کنیم.

 

قاعدگی چیست؟

چرخه قاعدگی فرآیندی است که با رخ دادن و طی شدنش بدن هر ماه برای باردارشدن آماده می‌شود. پریود شدن و خروج خون از رحم و واژن زن به این معنا است که زن باردار نیست. چرخه قاعدگی یا پریود در زنان به‌وسیله هورمون‌های پروژسترون و استروژن کنترل و تنظیم می‌شود. دوره‌های قاعدگی معمولاً حدود ۲ تا ۷ روز طول می‌کشند. اما این زمان می‌تواند در بانوان متغیر باشد. به‌صورت نرمال بانوان هر ۳ تا ۵ هفته یک‌بار پریود را تجربه می‌کنند. در چند سال اول پس از شروع عادات ماهانه سیکل‌های طولانی شایع است اما با افزایش سن، سیکل‌ها کوتاه‌تر و منظم‌تر می‌شوند.

مراحل قاعدگی

افزایش و کاهش هورمون‌های زنان باعث ایجاد مراحل در چرخه قاعدگی یا به عبارتی پریود می‌شود. این هورمون‌ها باعث میشوند، که اندام‌های دستگاه تناسلی به روش‌های خاصی پاسخ دهند. در ادامه اتفاقاتی که در طول چرخه قاعدگی بانوان رخ میدهد را با هم مرور کنیم.

مراحل قاعدگی
قاعدگی

مرحله قاعدگی:

این مرحله که معمولاً از روز اول تا پنجم طول می‌کشد، زمانی‌ست که در صورت عدم بارداری، پوشش رحم از طریق واژن خارج می‌شود. اکثر خانم‌ها به مدت سه تا پنج روز خونریزی دارند. اگر دوره پریود سه روز تا هفت روز طولکشیده شود، کاملا طبیعی است و جای نگرانی نخواهد داشت.

فاز فولیکولی:

این مرحله معمولاً از روز ششم تا چهاردهم انجام میشود. در این مدت، سطح هورمون استروژن افزایش پیدا کرده، باعث رشد و ضخیم شدن پوشش داخلی رحم (آندومتر) میشود. علاوه بر این، هورمون دیگری مثل هورمون محرک فولیکول (FSH)، باعث رشد فولیکول‌ها در تخمدان‌ها میشود. در طی روزهای 10 تا 14، یکی از فولیکول‌های در حال رشد، یک تخمک کاملا بالغ تشکیل خواهد شد.

 

تخمکگذاری:

این مرحله تقریباً در روز 14 در سیکل قاعدگی 28 روزه رخ میدهد. افزایش ناگهانی یک هورمون دیگر، هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، باعث میشود که  تخمدان، تخمک آزاد کند. به این فرایند تخمکگذاری گفته می‌شود.

 

فاز لوتئال:

طول این مرحله از روز 15 تا روز 28  است. تخمک از تخمدان، خارج شده و شروع به حرکت از طریق لوله‌های فالوپ به سمت رحم می‌کند. سطح هورمون پروژسترون برای کمک به آماده‌سازی پوشش رحم برای بارداری افزایش پیدا می‌کند. اگه تخمک توسط اسپرم بارورشود و به دیواره رحم (لانه گزینی) چسبیده باشد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش پیدا کرده و پوشش ضخیم رحم در طول دوران قاعدگی از بدن فرد خارج می‌شود.

 

عوامل قاعدگی نامنظم

عوامل زیادی می‌توانند روی چرخۀ پریود شما تأثیر بگذارند، از جمله تغییرات هورمونی، تغییر در رژیم غذایی یا برنامۀ ورزشی، ‌استرس، کاهش یا افزایش وزن. اما چند دورۀ قاعدگی غیرطبیعی می‌تواند نشانۀ مشکلی مثل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا فیبروئید رحمی باشد.

قاعدگی-نامنظم
عوامل قاعدگی نامنظم

علائم قاعدگی نامنظم

برای تشخیص پریودهای نامنظم، فاصله پریودها باید بیش از 35 روز باشد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث پریودهای نامنظم شوند. آنها عبارتند از:

1- استرس یا اضطراب
2- تغییر در روش پیشگیری از بارداری
3- عدم تعادل هورمونی
4- اختلالات خونریزی ناشی از قاعدگی نامنظم
5- ضایعات خوش خیم مانند فیبروم رحم، پولیپ آندومتر و اسکار
داروها
6- عفونت در رحم در صورت داشتن قاعدگی نامنظم
7- سرطان پوشش رحم یا سرطان دهانه رحم

 

درمان قاعدگی نامنظم

درمان قاعدگی نامنظم بسته به علت آن ، سن بیمار و قصد بارداری در آینده متفاوت می باشد. راههای درمان این بیماری از تغییر سبک زندگی تا جراحی متفاوت است و نوع درمان با توجه به شرایط فرد مشخص می گردد.

درمان علت های زمینه ای

یکی از روش های درمانی رفع علت زمینه ای می باشد. گاهی اوقات وجود بیماری های همچون تیروئید، کاهش استرس ها، پولیپ، اختلالاتی در آندومتر و … زمینه ساز بروز این نوع اختلال می گردد، که درمان و رفع آن ها می تواند به درمان اختلالات قاعدگی کمک بسزایی نماید.

درمان قاعدگی نامنظم توسط دارو

در مواردی استفاده از برخی داروها با توجه به شرایط بیمار می تواند در کاهش میزان خونریزی و تسکین دردهای قاعدگی کمک بسزایی نمایید.

داروهای مسکن و داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری می تواند به تنظیم شدن عادت های ماهانه کمک نمایید و همچنین داروهایی دیگر که بهتر است توجه نمایید مصرف هر گونه دارو بایستی با تشخیص و تجویز متخصص زنان انجام شود.

درمان پریودی نامنظم با جراحی

در صورتی که علت بیماری ثانویه باشد بهترین نوع درمان جراحی است که روش های جراحی متفاوت می باشد.

  • کورتاژ درمانی تشخیصی
  • هیسترکتومی
  • لاپاراسکوپی
  • جراحی باز شکمی

اوریکولوتراپی

اوریکولوتراپی هورمونهای داخلی بدن شما را تنظیم می‌کند، تا هیچ هورمونی وارد بدن نشود. پس اگر دوره درمان خود را کامل کنیند و یکدفعه با بهبود علائم درمان را رها نکنید، مطمئن باشید به هدف خود خواهید رسید و سیکل قاعدگی منظمی خواهید داشت.

 

درمان قاعدگی نامنظم با اصلاح سبک زندگی

یکی از روش های درمانی که می تواند مثمر ثمر واقع شود، تغییر در رژیم غذایی بدون نمک، قتد، چربی و الکل است. همچنین داشتن فعالیت ورزشی مناسب می تواند به درمان و کاهش درد های قاعدگی کمک بسزایی نماید.

درمان-قاعدگی-نا-منظم
درمان قاعدگی نامنظم با اصلاح سبک زندگی

سخن پایانی :

نامنظمی دوره قاعدگی در هر فرد دلایل مختلفی دارد، اما امروزه با تغییر سبک زندگی و انجام فعالیت‌های فیزیکی روزانه، ورزشهای مناسب، دمنوش‌ها و تنظیم خواب خود می‌توانید در قاعدگی نامنظمی داشته باشید.

مراقبه و انجام یوگا در کنترل استرس افراد نقش بسیار مهمی دارد، بر همین اساس انجام این تمرینات در نظم چرخه قاعدگی بسیار تأثیرگذارند. همچنین مصرف برخی از ویتامین‌ها و توجه به رژیم غذایی می‌تواند به شما جهت حفظ سلامتی جسمانی و تنظیم چرخه قاعدگی بسیار کمک کند.همه این موارد و بسیاری از نکات مهم دیگر همه در برنامه اصلاح سبک به شما گفته خواهد شد.

البته برای هر کسی این دوره درمان متفاوت است. پس از لحظه اول به قطع  نمیتوان گفت طول درمان قاعدگی نامنظم چقدر خواهد بود.

پس اگه از داروهای هورمونی برای بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، ناباروری و نازایی، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست خسته شده اید کافیه به پیج اینستاگرام من (مهرنوش مطیعی) سربزنید. کلی مطالب آمورنده خصوصا برای درمان قاعدگی نامنظم در اختیار شما قرار دادم.

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی

@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇

آدرس کلینیک :
اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید