درمان هورمونی در ناباروری

درمان هورمونی در ناباروری


ناباروری به عدم توانایی زوج در تولید باروری و باروری ناکافی میانجی شده است. این مشکل می‌تواند به عوامل مختلفی نظیر نارسایی تخمدان، اختلالات هورمونی، اختلالات تولید اسپرم و مشکلات ساختاری رحم و تناسلی مردانه مرتبط باشد. در این مقاله، تمرکز بر روی روشهای درمان هورمونی در ناباروری زوجین،علائم اختلالات هورمونی و یکی از موثرترین راهکار در این زمینه می‌پردازیم.

 

روشهای درمانی هورمونی برای ناباروری

درمان هورمونی با تمرکز بر روش‌های مختلف برای بهبود تعادل هورمونی در زنان و مردان نابارور، امکان فراهم آوردن راهکارهای مؤثری در این زمینه را به ما می‌دهد. با توسعه و پیشرفت فناوری‌ها و تحقیقات علمی، امیدواریم که در آینده ابزارهای درمانی مؤثرتری در بهبود ناباروری هورمونی را داشته باشیم و زوجینی که با این مشکل مواجه هستند، به امید بهترین نتایج به پزشک مراجعه کنند.

 

علائم اختلالات هورمونی در ناباروری

گاهی اوقات اولین علامت یک اختلال هورمونی نازایی است؛ یعنی دو طرف اقدام به بارداری می‌کنند و بعد از مدتی که بارداری رخ نداد، طی بررسی‌های انجام‌شده برای یافتن علت نازایی متوجه اختلال هورمونی در خودشان یا همسرشان می‌شوند.

 

علائم-اختلالات-هورمونی-در-ناباروری
اختلالات هورمونی در ناباروری

 

 علائم اختلال هورمونی در ناباروری زنان

  • پریود نشدن یا بی‌نظمی در پریودها
  • لکه‌بینی در فاصله بین پریودها
  • خونریزی‌های شدید در زمان پریود
  • درد خیلی شدید در زمان پریود
  • رشد موهای زائد در نواحی زیر چانه، صورت، گردن، سینه و پشت
  • افزایش وزن غیرطبیعی
  • اسهال یا یبوست

 علائم اختلال هورمونی در ناباروری مردان

مردها کمتر احتمال دارد که به اختلالات هورمونی دچار شوند که منجر به ناباروری شود؛ با این حال، هر یک از علائم زیر می‌تواند گویای یک اختلال هورمونی در مردان باشد:

  • اختلال نعوظ
  • کاهش تعداد اسپرم ها که با آزمایش مشخص می‌شود
  • کاهش رشد موهای بدن
  • درد و حساسیت سینه‌ها یا بزرگ شدن سینه‌ها
  • نازک شدن موها یا طاسی

 

در ادامه، به برخی از روش‌های درمانی هورمونی برای ناباروری در زنان و مردان اشاره می‌کنم:

روش‌های درمانی هورمونی برای ناباروری زوجین
روش‌های درمانی هورمونی برای ناباروری زنان و مردان

روش‌های درمانی هورمونی برای ناباروری در زنان:

 

مصرف داروهای هورمونی:

داروهای هورمونی مانند استروژن و پروژسترون ممکن است برای تنظیم دوره قاعدگی و تقویت تخمدان‌ها استفاده شوند. این داروها معمولاً به صورت قرص‌ها و یا از طریق تزریق مستقیم به بدن مصرف می‌شوند. در ادامه به چند مورد از جدیدترین روشها برای درمان هورمونی در ناباروری زنان اشاره می‌کنیم.

 

داروهای تحریک تخمدان:

در برخی موارد، زنان ممکن است مشکل در تولید تخمک داشته باشند. در این صورت، داروهایی که تخمدان‌ها را تحریک می‌کنند و تولید بیشتر تخمک را تسهیل می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها شامل خوراکی‌ها و یا تزریقات می‌شوند.

 

 لقاح داخل رحمی یا IUI

در این مورد مشکل مریض در نرسیدن اسپرم به تخمک در لوله‌های رحمی است. برای درمان ناباروری در این روش پزشک روز تخمک گذاری زن را جویا شده و سپس در این روز اسپرم را از مرد می گیرد و آن را شست و شو داده و با یک لوله پلاستیکی بلند از راه واژن به درون رحم تخلیه می کند تا اسپرم ها به سمت تخمک حرکت کرده و لقاح را انجام دهند.

 لقاح خارج از رحمی یا IVF

یک روش درمان ناباروری بسیار پرکاربرد و مشهور است و زمانی انجام می‌شود که پزشک بعد از تمام بررسی‌های خود نتواند دلیل ناباروری را مشخص کند. در این روش پزشک ابتدا داروهایی که تخمک گذاری را تحریک می‌کنند مانند گنادوتروپین و غیره را به زن می دهد.

بعد با آزاد شدن تخمک ها، آن ها را با سونوگرافی از راه واژن خارج کرده و در آزمایشگاه اسپرم های مرد را به آن اضافه کرده و روند لقاح مصنوعی را به راه می‌اندازد. بعد از انجام لقاح و تقسیمات لازم بعد از چند روز پزشک این بار تخمک لقاح یافته را به داخل رحم منتقل کرده تا لانه گزینی خود را انجام داده و فرآیند تولید مثل ادامه یابد که این روش درمان ناباروری به دو صورت ZIFT و GIFT انجام می شود.

 میکرواینجکشن یا ICSI

این روش درمان ناباروری نوعی IVF استدولی این بار تعداد اسپرم های سالم مرد کم می باشد. برای این کار اسپرمپ‌های سالم مرد جدا شده و به تخمک اضافه می‌شود . سپس مانند IVF تخمک لقاح یافته در داخل رحم قرار می گیرد. در واقع  این روشی برای درمان ناباروری در مردان است، که مشکل سالم نبودن اسپرم ها را به این صورت برطرف می کند.

 

لاپاراسکوپی

این روش برای زمانی است که تومور یا کیستی در داخل رحم یا لوله های رحمی وجود دارد یا به هر دلیلی لوله های رحمی بسته شده‌اند که در این جا پزشک با وارد کردن دوربین از بالای ناف شروع به مشاهده مشکل بیمار می کند. هنگاهی که مشکل بیمار را تشخیص داد، شروع به انجام اقدامات درمانی برای خارج کردن تومور و یا کیست و باز کردن لوله های رحمی برای درمان ناباروری زن می کند.

رحم جایگزین برای درمان هورمونی در ناباروری زنان

این روش درمان برای زمانی انجام می‌شود،  که زن دارای مشکلاتی در دیواره رحم است.  یعنی تخمک لقاح یافته نمی‌تواند، در دیواره رحم لانه گزینی کند. در این حالت اسپرم مرد و تخمک زن در آزمایشگاه به صورت مصنوعی لقاح داده می‌شوند. همچنین تخمک لقاح یافته در درون رحم زن دیگر گذاشته می‌شود، تا در آنجا  رشد کنند.

 عمل سرکلاژ

این نوع درمان ناباروری برای زمانی است که سرویکس توانایی نگه داری جنین را تا زمان تولد ندارد و موجب تولد زودرس نوزاد می‌شود در این عمل از زایمان زودرس نوزاد با روش های خاصی جلوگیری می کنند.

بعضی از افراد معتقدند که باید به روش های درمانی خانگی و مواد گیاهی برای درمان ناباروری روی آورد و از مواد مختلفی استفاده می کنند اما قبل از انجام این کار فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و نظر او را نیز جویا شود زیرا بعضی از دلایل ناباروری نه تنها از تولیدمثل فرد جلوگیری می‌کنند که می‌توانند آسیب‌های دیگری نیز داشته باشند.

برای مثال یکی از دلایل ناباروری در بین افراد تومورهای موجود در اندام تناسلی می‌باشد، که اگر درمان نشود،  اندام‌های دیگر  را نیز سرطانی می‌کند. لذا توجه به دلایل و درمان ناباروری بسیار مهم می‌باشد و افراد باید آن را مورد توجه ویژه قرار دهند.

 

روش‌های درمانی هورمونی برای ناباروری در آقایان:

درمان-هورمونی-ناباروری-در-آقایان
درمان-هورمونی-ناباروری-در-مردان

مصرف داروهای هورمونی برای درمان هورمونی در ناباروری در آقایان:

برای مردانی که دارای اختلال در تولید هورمون تستوسترون هستند، داروهای هورمونی مثل تستوسترون مصنوعی ممکن است تجویز شود. این داروها می‌توانند تستوسترون را به سطح طبیعی برسانده و کیفیت و تولید اسپرم را بهبود بخشند.

جراحی تولید مجدد مسیر اسپرمی:

برخی از مردان ممکن است به دلیل بنادری یا مشکلات ساختاری، اسپرم را به طور طبیعی منتقل نکنند. در این موارد، جراحی تولید مجدد مسیر اسپرمی (مثلاً با استفاده از تزریقات هورمونی) ممکن است به آنها کمک کند تا اسپرم را به صورت طبیعی منتقل کنند.

تحریک مستقیم تولید اسپرم در درمان هورمونی در ناباروری مردان:

برخی از مردان ممکن است تولید کمتری اسپرم داشته باشند. در این صورت، تحریک مستقیم تولید اسپرم با استفاده از هورمون‌ها و داروهای مختلف ممکن است بهبود را در تولید اسپرم و کاهش ناباروری به ارمغان بیاورد.

 

موثرترترین روش درمان هورمونی در ناباروری زوجین چیست؟

موثرترترین روش درمان هورمونی در ناباروری
موثرترترین روش برای درمان هورمونی در ناباروری

فراموش نکنید که عوامل مختلفی می‌توانند بر روی ناباروری شما تاثیر بگذارند. برای داشتن یک بارداری موفق در قدم اول لازم است که اول سبک زندگی خود را اصلاح کنید. یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید، وزن‌تان را در محدوده طبیعی حفظ کنید، سیگار نکشید و مصرف الکل را محدود کنید. پس بنابر این شرط اول قدم داشتن برنامه اصلاح سبک زندگی صحیح  و اختصاصی است.

سخن پایانی:

باید بدانید، که درمان هورمونی در ناباروری زوجین بسته به علت هورمونی و وضعیت هر فرد، متفاوت خواهد بود. لذا، برای تشخیص دقیق علت هورمونی ناباروری و تعیین روش درمانی مناسب، بهتر است به مشاوره پزشک متخصص ناباروری مراجعه کنید.

در نهایت، برای مشاوره دقیق و تشخیص هورمونی ناباروری، پیشنهاد می‌کنم با یک پزشک متخصص ناباروری یا متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مشورت کنید. آنها بهترین منابع برای ارائه راهنمایی‌های درمانی به شما خواهند بود و براساس مورد خاص شما، برنامه درمانی هورمونی مناسب را مشخص خواهند کرد.

 

مراجعه حضوری به کلینیک، برای دریافت برنامه اختصاصی اصلاح سبک زندگی خود،درمان ناباروری و نازایی،  بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، ناباروری و نازایی، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد به آدرس زیر مراجعه بفرمایید و یا به وبسایت یا پیج اینستاگرام من (مهرنوش مطیعی) سربزنید.
آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶
تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید