رحم-اجاره‌ای

روش رحم-اجاره‌ای


در حال‌حاضر ناباروری یک مشکل جدی شمار می‌رود و  تأثیر ناباروری در زندگی زوجین از دلایلی است که زوجین بدنبال روشهای درمان آن می‌روند. خوشبختانه، امروزه روش‌های مختلفی برای کمک به زوج‌های نابارور برای صاحب فرزند شدن وجود دارد. یکی از این روش‌ها، رحم اجاره‌ای یا جایگزین است.

روش رحم جایگزین یک روش کمک باروری است که در آن یک زن جنین حاصل از لقاح تخمک و اسپرم یک زوج دیگر را در رحم خود حمل و به دنیا می‌آورد. این روش برای زوج‌هایی که به دلایل مختلف نمی‌توانند به طور طبیعی باردار شوند، گزینه‌ مناسبی است. در این مقاله سعی داریم بیشتر با این روش، مزایا و معایب آن آشنا شویم. چنانچه تصمیم دارید از این روش برای داشتن فرزند استفاده کنید، لطفا با ما همراه باشید.

تلفن کلینیک : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

رحم اجاره‌ای چیست؟

رحم اجاره ای یا surrogacy یک روش برای کمک به تولید مثل است که در آن جنینی که از تخمک و اسپرم یک زوج تشکیل شده و در رحم یک شخص سوم کاشته می‌شود و تا هنگام رشد طبیعی جنین و زایمان، همراه او خواهد بود.

معمولاً پس از زایمان، فرزند به زوجی تعلق می‌گیرد که اسپرم و تخمک از آن‌ها گرفته شده  و در زنی که رحم او از هنگام کاشت سلول تخم تا زایمان، میزبان جنین بوده است، در ازای اجاره دادن رحمش به زوج، از آن‌ها مبلغی تحت عنوان اجاره‌ی رحم دریافت می‌کند. با این حال، به موارد اهدای رحم نیز رحم اجاره ای گفته می‌شود.

 

رحم-جایگزین
رحم اجاره‌ای

 

مزایای رحم اجاره‌ای

 رحم جایگزین مزایای زیادی برای زوج‌های نابارور دارد. از جمله این مزایا عبارتند از:

1- کمک به زوج‌هایی که به دلایل مختلف نمی‌توانند به طور طبیعی باردار شوند، صاحب فرزند می‌شوند.

2- موفق بودن این روش نسبت به سایر روش‌های کمک باروری

3- این روش خطرات کمتری نسبت به روش‌های دیگر کمک باروری دارد.

معایب روش رحم اجاره‌ای

روش رحم جایگزین نیز مانند هر روش درمانی دیگری، معایبی دارد. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- این روش یک روش پرهزینه‌ است.

2- ممکن است عوارض جانبی مانند سقط جنین، زایمان زودرس و فشار خون بالا در دوران بارداری را به همراه داشته باشد.

3- احتمال چالش‌های روانی و اجتماعی خاصی را برای زوج‌ها و حامل در این روش بیشتر است.

 

درصد موفقیت رحم اجاره‌ای چقدر است؟

امروزه، درصد متوسط موفقیت رحم اجاره ای بسیار بالا رفته و به ۷۵٪ رسیده است. درصد موفقیت رحم اجاره‌ای یا جایگرین به عوامل زیادی بستگی دارد. برخی ار این عوامل عبارتند از:

  1. معتبر بودن کلینیکی که در آن عمل اجاره‌ی رحم انجام می‌دهید.
  2. وضعیت فیزیولوژیک زن حامل
  3. وضعیت سلامت اسپرم‌ها و تخمک‌های مادر و پدر فرزند

 

مراحل انجام روش رحم اجاره‌ای

فرآیند رحم اجاره‌ای دارای ۶ مرحله‌ی اصلی است،که مانند دیگر روشهای بارداری قوانین خاص خود را دارد. در ادامه بطور مفصل درباره این مراحل با هم صحبت خواهیم کرد.

 

مراحل-انجام-روش-رحم-اجاره‌ای
مراحل روش رحم جایگزین

مرحله اول: کسب اطلاعات و انتخاب مرکز درمانی مناسب

پس از تصمیم‌گیری برای انجام رحم اجاره‌ای، اولین قدم، کسب اطلاعات و انتخاب مرکز درمانی مناسب است. در این مرحله، باید با مراکز درمانی مختلف مشورت کنید و اطلاعات لازم در مورد هزینه‌ها، فرآیند درمان، قوانین و مقررات مربوط به رحم اجاره‌ای و سایر موارد را کسب کنید.

در هنگام انتخاب مرکز درمانی، باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. تجربه و سابقه مرکز درمانی در زمینه رحم اجاره‌ای
  2. کیفیت خدمات و امکانات مرکز درمانی
  3. هزینه‌های درمان
  4. قوانین و مقررات مربوط به رحم اجاره‌ای در کشور یا منطقه خود

پس از کسب اطلاعات کافی، می‌توانید مرکز درمانی مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

مرحله دوم: انتخاب اهداکننده تخمک

در مرحله بعدی، زوج‌های متقاضی رحم اجاره‌ای باید یک اهداکننده تخمک را انتخاب کنند. این کار می‌تواند از طریق یافتن یک اهداکننده آشنا یا از طریق بانک‌های تخمک انجام شود.

در صورت یافتن یک اهداکننده آشنا، زوج‌ها باید مطمئن شوند که اهداکننده واجد شرایط پزشکی و قانونی برای اهدای تخمک است. این شرایط شامل موارد زیر است:

  1. سن بالای ۱۸ سال
  2. سلامت جسمی و روانی مناسب
  3. عدم اعتیاد به مواد مخدر یا الکل
  4. عدم سابقه بیماری‌های ژنتیکی یا ارثی
  5. عدم سابقه سقط جنین مکرر

انتخاب اهداکننده تخمک یک تصمیم مهم است، که باید با دقت انجام شود. زوج‌ها باید تمام جوانب این تصمیم را در نظر بگیرند و با مرکز درمانی خود مشورت کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند.

س از انتخاب اهداکننده، زوج‌ها باید با مرکز درمانی خود هماهنگ کنند تا اهداکننده تحت غربالگری بالینی قرار بگیرد. این غربالگری برای اطمینان از سلامت جسمی و روانی اهداکننده انجام می‌شود.

مرحله سوم: انتخاب رحم اجاره‌ای

در این مرحله مشابه مرحله‌ی قبلی، زوج می‌توانند هم اجاره‌دهنده‌ی رحم را از قبل انتخاب و به مؤسسه یا کلینیک معتبر معرفی کنند. هم  یکی از افرادی را که مؤسسه به آن‌ها پیشنهاد می‌کند، انتخاب نمایند.  همان‌طور که در بخش‌های بعدی توضیح خواهیم داد، کاندیدای رحم اجاره‌ای باید تحت تست‌های پزشکی و روانپزشکی قرار بگیرد و سوابق پزشکی او مورد بررسی قراربگیرد.

در صورت یافتن یک حامل آشنا، زوج‌ها باید مطمئن شوند که حامل واجد شرایط پزشکی و قانونی برای انجام رحم اجاره‌ای است. این شرایط شامل موارد زیر است:

  1. سن بالای ۲۵ سال
  2. سلامت جسمی و روانی مناسب
  3. عدم اعتیاد به مواد مخدر یا الکل
  4. عدم سابقه بیماری‌های ژنتیکی یا ارثی
  5. عدم سابقه سقط جنین مکرر

مرحله چهارم: امضای قرارداد

در این مرحله، زوج‌ها، اهداکننده تخمک و حامل باید قراردادی را امضاء کنند، که حقوق و تعهدات هر یک از طرفین را در فرایند رحم اجاره‌ای مشخص می‌کند. این قرارداد باید توسط یک وکیل متخصص در زمینه رحم اجاره‌ای تهیه شود.

قرارداد رحم اجاره‌ای باید شامل موارد زیر باشد:

  1. اطلاعات هویتی و پزشکی طرفین
  2. مفاد قرارداد، از جمله وظایف و مسئولیت‌های هر یک از طرفین
  3. مبلغ غرامت در صورت عدم انجام تعهدات
  4. روش حل اختلاف در صورت بروز اختلاف

پیش از امضای قرارداد، هر یک از طرفین باید مفاد آن را به دقت مطالعه کنند و از حقوق و تعهدات خود آگاه باشند.

پس از امضای قرارداد، زوج‌ها و حامل باید با مرکز درمانی خود هماهنگ کنند تا مراحل بعدی فرایند رحم اجاره‌ای آغاز شود.

مرحله پنجم: فرآیند پزشکی

در این مرحله، فرایند لقاح و انتقال جنین انجام می‌شود. این فرایند معمولاً با استفاده از روش IVF (باروری آزمایشگاهی) انجام می‌شود.

فرآیند-پزشکی-برای-رحم-اجاره‌ای
مراحل پزشکی

1-باروری

در مرحله باروری، تخمک‌ها و اسپرم زوج نابارور (یا تخمک‌ها و اسپرم‌های اهدایی) برای ایجاد جنین استفاده می‌شوند.

در ابتدا، زن نابارور یا اهداکننده تخمک (در صورتی که زن نابارور نتواند تخمک‌های سالمی اهدا کند) باید داروهای تحریک کننده تخمک‌گذاری مصرف نماید، تا تخمدان‌ها را تحریک به تولید تعداد زیادی تخمک نماید.

پس از چند روز، تخمدان‌ها تحت سونوگرافی بررسی می‌شوند تا زمان برداشت تخمک‌ها تعیین شود. در این زمان، تخمک‌ها از تخمدان‌ها خارج می‌شوند (مرحله‌ی جمع‌آوری تخمک‌ها).

سپس، اسپرم‌های زوج نابارور (یا اسپرم‌های اهدایی) با تخمک‌ها در آزمایشگاه لقاح می‌یابند. جنین‌های حاصل از لقاح، برای چند روز در آزمایشگاه رشد می‌کنند تا کیفیت آنها ارزیابی شود.

2- انتقال جنین

پس از ارزیابی جنین‌ها، بهترین آنها برای انتقال انتخاب می‌شوند. جنین‌های انتخاب شده با استفاده از یک لوله نازک به درون رحم اجاره‌دهنده‌ی رحم منتقل می‌شوند.

3- آمادگی رحم اجاره‌دهنده

پیش از انتقال جنین، اجاره‌دهنده‌ی رحم باید داروهایی را برای آماده‌سازی دیواره‌ی رحم برای پذیرش جنین مصرف کند. این داروها باعث می‌شوند که دیواره‌ی رحم ضخیم شود و شرایط مناسبی برای کاشت جنین فراهم شود.

مرحله آخر: حاملگی، تولد و حقوق والدی

پس از موفقیت‌آمیز بودن فرآیند لقاح و انتقال جنین، زوج نابارور و حامل باید تا زمان تولد فرزند تحت حمایت مرکز درمانی قرار گیرند. این حمایت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. مراقبت‌های پزشکی و درمانی
  2. حمایت‌های روانی و اجتماعی
  3. حمایت‌های مالی

پس از تولد فرزند، زوج نابارور باید شناسنامه فرزند را با نام خود دریافت کنند. برای این کار، باید مدارک لازم را به اداره ثبت احوال ارائه دهند.

رحم-اجاره‌ای-موفق
موفقیت روش رحم اجاره‌ای

سخن پایانی:

اگر چه رحم اجاره‌ای یک فرایند پیچیده و چند مرحله‌ای است که می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد. با این حال، برای زوج‌هایی که به دلایل پزشکی قادر به بارداری نیستند، می‌تواند یک گزینه امیدبخش باشد.

کل مدت زمان فرایند رحم اجاره‌ای می‌تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شرایط پزشکی زوجین، سن حامل و نتایج درمان. با این حال، به طور کلی، می‌توان انتظار داشت که این فرایند بین ۱۵ تا ۱۸ ماه طول بکشد.

رحم اجاره‌ای می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده ارزشمند و رضایت‌بخش برای هر دو طرف باشد. زوجین نابارور می‌توانند از آرزوی داشتن فرزند خود لذت ببرند و حامل می‌تواند به یک خانواده کمک کند تا رویای خود را محقق کند.

 

خلاصه اینکه: شما میتوانید برای اطلاع بیشتر از آنچه که باید راجع به روشهایی مانند رحم اجاره‌ای، فریز تخمک، آی وی اف و روشهای دیگر درمان ناباروری و نازایی یا بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست بدانید به پیج اینستاگرام من (مهرنوش مطیعی)  سربزنید.

 

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇

آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید