ریزمغذی‌ها نقش مهمی در تنظیم بدن و حفظ شرایط طبیعی بدن ایفا می‌کنند. این ترکیب‌ها با تاثیر بر بسیاری از فرایندهای طبیعی بدن می‌توانند در توانایی باروری شما تاثیر بسزایی داشته باشند. با اینکه همه‌ی موادمغذی برای سلامتی انسان مفید هستند، اما بعضی از این مواد ثابت کرده‌اند، که تاثیر مستقیمی بر باروری دارند.

در این مقاله قصد داریم به تاثیرات مهم ریز‌مغذی‌ها در باروری بپزداریم. چنانچه بدنبال بارداری مطمئن‌تری هستید پیشنهاد می‌دهیم با ما همراه باشید.

 

نقش ریزمغذی‌ها در افزایش باروری

ریزمغذی‌ها در بدن ما برای بسیاری از عملکردها از جمله قاعدگی، تقویت تخمک‌گذاری، عملکرد تیروئید، تولید انرژی، ایمنی بدن و کیفیت و بلوغ تخمک ضروری هستند. بنابراین مصرف کافی ویتامین و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت اصلی شایع ناباروری است کاهش دهند. در ادامه به این موادمغذی و غذاهایی که سرشار از این مواد هستند اشاره می‌کنیم.

 

ریزمغذی‌ها
نقش ریز مغذی‌ها در افزایش باروری

آهن

تحقیقات نشان داده زنانی که مقدار کافی آهن دریافت نمی‌کنند، می‌توانند دچار عدم تخمک‌گذاری یا کمبود تخمک‌گذاری شوند. همچنین احتمالا سلامت تخمک در آنها به خطر می‌افتد که باعث می‌شود، خطر عدم بارداری در این زنان ۶۰ درصد بالاتر از کسانی باشد، که به مقدار کافی آهن در خون خود دارند.

مواد غذایی که آهن دارند عبارتند از: عدس، اسفناج، دانه‌ی کنجد، لوبیا قرمز، دانه‌ی کدوتنبل (خام)، لوبیای گاربانزو، لوبیا چشم‌بلبلی، گوشت گاو

روی در ریزمغذی‌ها

این ماده در بدن با ۳۰۰ آنزیم مختلف کنش و واکنش دارد تا اعضای بدن به‌ خوبی فعالیت داشته باشند.  کمبود روی در بدن ،میزان استروژن و پروژسترون را از تعادل خارج می‌کند و عملکرد سیستم تناسلی کاملا مختل می‌شود. این ماده در اثر پخته شدن مواد غذایی از بین می‌رود، در نتیجه بهتر است بعضی از غذاهای سرشار از روی را خام مصرف کرد.
بر اساس گزارشات اخیر، میزان پایین روی در بدن مستقیما با سقط جنین در مراحل ابتدایی بارداری ارتباط دارد.
روی در مردان نیز تا به امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای باروری محسوب می‌شود. بطوریکه افزایش میزان روی در مردان نابارور سبب افزایش اسپرم می‌شود، عملکرد و کیفیت اسپرم را بهبود می‌دهد و میزان ناباروری را در آنها کاهش می‌دهد.
مواد غذایی که روی دارند عبارتند از: کبد گوساله، صدف، گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت گوزن و آهو، دانه‌ی کنجد، تخمه‌ی کدو، ماست، بوقلمون، نخود فرنگی، میگو.

ویتامین B12

 این ویتامین میزان تولید اسپرم و کیفیت آن را ارتقا می‌دهد. همچنین پوشش آندومتر در تخمک را تقویت و خطر سقط را پایین می‌آورد. همچنین کمبود ویتامین B12 ممکن است خطر تخمک‌گذاری نامنظم را بالا ببرد و در شرایط بدتر باعث توقف تخمک‌گذاری به طور کامل شود.
مواد غذایی که ویتامین B12 دارند عبارتند از: گوشت گاو، گوشت گوسفند، پنیر، تخم‌مرغ،خاوریار (تخم ماهی)، ماهی

ویتامین B6

معمولا بدن از این ویتامین به عنوان تنظیم‌کننده‌ی هورمون و قند خون استفاده می‌کند. علاوه بر اینها سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش می‌دهد و برای تسکین علائم ناراحتی‌های صبحگاهی هم مفید است.
مواد غذایی که ویتامین B6 دارند عبارتند از: ماهی تُن، موز، بوقلمون، کبد، ماهی سالمون، ماهی کاد، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، کرفس، کلم، مارچوبه، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل، برگ چغندرشلغم، خربزه، سیر، گل کلم، سبزی خردل

اسیدهای چرب ضروری در ریزمغذی‌ها

چربی‌های اُمگا۳  شامل دو اسید هستند، که برای حفظ سلامتی ضروری هستند: DHA و EPA.
مطالعات نشان داده‌اند این دو اسید به بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. میزان کم DHA با ابتلا به افسردگی و سایر مشکلات روانی مرتبط است. کمبود اسید DHA در طول بارداری ممکن است منجر به تولد نارس، کم‌وزنی نوزاد و بیش‌فعالی کودک شود.
لازم بذکر است که بدانید: این دسته از ریزمغذی‌ها به واسطه‌ی تنظیم هورمون‌های بدن، افزایش مخاط دهانه‌ی رحم، افزایش تخمک‌گذاری و بهبود کلی کیفیت رحم با افزایش جریان خون به سمت اندام‌های تناسلی، به باروری کمک بسزایی می‌کنند.
اسیدهای-چرب-ضروری-در-ریزمغذی‌ها
اسید های چرب ضروری
مواد غذایی که اسیدهای چرب ضروری دارند عبارتند از: دانه‌های چیا، دانه‌های کتان، گردو، ماهی سالمون، ماهی ساردین، لوزی‌ماهی، میگو، سرخوماهی.

ویتامین D

این ویتامین ارزشمند برای تولید هورمون‌های جنسی در بدن ضروریست. علاوه بر آن بر تخمک‌گذاری و تعادل هورمونی نیز تاثیر می‌گذارد.تحقیقات انجام شده، بر روی ۶۷ زنان نابارور نشان می‌دهد، که تنها ۷ درصد از آنها در بدن خود میزان نرمال ویتامین D را داشتند.
 ریزمغذی‌هایی که ویتامین D دارند عبارتند از: تخم مرغ، ماهی چرب، لبنیات و روغن کبد ماهی کاد و البته نشستن به مدت ۱۵ الی ۲۰ در روز در برابر نور خورشید می‌توانید این ویتامین را دریافت کنید.

ویتامین C در ریزمغذی‌ها

بر اساس یک پژوهش منتشر شده در مجله‌ی باروری و ناباروری، ریزمغذی‌هایی که  ویتامین C دارند،  میزان هورمون در بدن را کنترل و باروری را در زنانی که دارای اختلال فاز لوتئال هستند، افزایش می‌دهد.
مشخص شده است که این ریزمغذی‌های ویتامین C،  در مردان نیز کیفیت اسپرم را بالا می‌برد و از آسیب‌های DNA در اسپرم جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین C خطر سقط جنین و مشکلات کروموزومی را کاهش می‌دهد. این ویتامین اسپرم را در برابر تجمع و انباشتگی حفظ می‌کند و در نتیجه منجر به افزایش تحرک اسپرم‌ها می‌شود.
مواد غذایی که این ویتامین را دارند عبارتند از:  میوه‌ها و سبزیجاتی از قبیل فلفل قرمز، کلم بروکلی، کلم، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و مرکبات.

ویتامین E

ریزمغذی‌های ویتامین E سبب بهبود سلامت و تحرک اسپرم در مردان می‌شود. اسم خانواده‌ی ویتامین‌های E، توکوفیرول (Tocopherols) است که از نظر لغوی به معنای «باردار بودن» است.  ریزمغذی‌هایی که در خانواده ویتامین E وجود دارد یک آنتی‌اکسیدان مهم برای حفظ سلامت DNA اسپرم و تخمک هستند.
مواد غذایی که ویتامین E دارند عبارتند از: دانه‌های آفتابگردان، سبزیجات برگ‌تیره، بادام، زیتون، اسفناج، پاپایا

 

ریزمغذی‌ها که اسید فولیک دارند

 یکی از رایج‌ترین ویتامین‌ها برای تغذیه در بارداری، ریزمغذی‌های حاوی فولیک‌اسیدهستند.  این ویتامین مانع از نقص لوله‌های عصبی، نقص مادرزادی قلب، شکاف لب، نقص اندام و ناهنجاری‌های دستگاه ادراری در جنین می‌شود.
مصرف نکردن فولیک‌اسید ممکن است ریسک زایمان زودرس، عقب‌ماندگی رشد جنین و وزن پایین نوزاد را افزایش ‌دهد و میزان هموسیستئین در خون را بالا ببرد. که  در نهایت  منجر به سقط ناخواسته و اختلالات حاملگی همچون جدا شدن زودرس جفت و پره‌اِکلامپسی ‌خواهد شد.
مواد غذایی که ویتامین E دارند عبارتند از: کبد، عدس، لوبیا چیتی، لوبیای گاربانزو، مارچوبه، اسفناج، لوبیای سیاه، لوبیا چشم‌بلبلی، لوبیا قرمز، خربزه
فولیک-اسید-در-ریزمغذی‌ها
فولیک اسید

سخن پایانی:

با توجه به اینکه تغذیه افراد به غذاهای آماده و سبک زندگی به زندگی بدون تحرک پیش رفته و در نتیجه عدم تامین نیازهای ضروری بدن برای فعالیت‌های اساسی وجود دارد.  مصرف ریزمغذی‌ها در زنان و مردان می‌تواند از بسیاری از مشکلات باروری جلوگیری کند و سبب کاهش هزینه درمان موارد ناباروری شود. با درک بهتر از این مطلب، می‌توانید با رعایت سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب، درمان ناباروری را تسهیل کنید. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر به پیج اینستاگرام دکتر مهرنوش مطیعی سربزنید و از راهکارهای موثری که در این مورد داده شده استفاده کنید.

برای دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی

@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇

آدرس کلینیک :
اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید