علائم-آندومتریوز-و-درمان-آن

علائم و درمان آندومتریوز


اگر رحم را به شکل یک گلابی تصور کنید، حفره داخل این گلابی با یک آستر پوشیده شده است، که به آن آندومتر گفته می‌شود. در زمان قاعدگی این لایه از رحم جدا شده و از واژن خارج می‌شود. حال ممکن است، به دلایلی مقداری از این آستر علاوه بر اینکه از راه واژن خارج می‌شود، از لوله‌های رحمی وارد حفره لگن شود. به این حالت آندومتریوز گفته می‌شود. در این مقاله سعی داریم شما را با  همه آنچه که باید راجع به این بیماری بسیار شایع، نشانه‌ها و علائم آندومتریوز و راههای درمان آن بدانید، آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

علائم آندومتریوز

آندومتریوز یکی از بیماری‌های شایع در زنان است که در آن قسمت زیرین شکم و لگن، تحت تاثیر قرار می‌گیرند و با درد شدیدی همراه است.

معمولا زمانی که چنین عارضه‌ای در افراد ایجاد می‌شود، علائم خطرناک و نشانه خاصی بروز نخواهد کرد که بتوان به‌راحتی این بیماری را تشخیص داد.چند نشانه و علامتی که خبر از وجود این بیماری می‌دهد، را با هم مرور میکنیم.

علائم-آندومتریوز
نشانه‌های بیماری آندومتریوز

1- خونریزی شدید در زمان قاعدگی

2- نامنظم بودن پریود یکی از علائم آندومتریوز

3- رابطه زناشویی همراه با درد

4- مدت خونریزی طولانی در زمان قاعدگی

5- زمان پاکی کوتاه مدت

6- ناباروری یکی از مهمترین علائم آندومتریوز

7-شروع دوران قاعدگی از سن پایین

8- مصرف الکل

9- وزن پایین

10- وراثت

 

مراحل بیماری آندومتریوز 

هنگامی که آندومتریوز به طور قطعی تشخیص داده شد، به منظور تعیین درمان مناسب  بیماری مرحله‌بندی می‌شود. آندومتریوز با معاینه لگنی یا تصوربرداری به تنهایی، قابل مرحله بندی نیست و لاراسکوپی برای تعیین مرحله بیماری لازم است. مراحل بیماری آندومتریوز بر اساس تعداد، اندازه، محل و شدت ضایعه، چسبندگی ها و کیست ها ، به 4 مرحله تقسیم بندی می شوند. این مرحله بندی ها به شرح زیر هستند:

1: نشان دهنده حداقل علایم قابل مشاهده از آندومتریوز به همراه چند ضایعه سطحی است.

2: نشان دهنده بیماری خفیف با ضایعات عمیقتر است.

3: نشان دهنده آندومتریوز متوسط همراه با تعداد زیادی ضایعات عمیق، کیست های کوچک در یک یا هر دو تخمدان و وجود چسبندگی است.

4: نوع شدید بیماری همراه با ضایعات عمیق، کیست های بزرگ در یک یا هر دو تخمدان و چسبندگی های متعدد است.

 

این مرحله بندی به هیچ وجه با  وجود یا شدت علایم ارتباط ندارد و فقط به منظور اطمینان از درمان درست مورد استفاده قرار می گیرد. می توان از لاپاراسکوپی برای جراحی آندومتریوز یا نظارت بر پاسخ به درمان پس از جراحی، استفاده کرد.

 

چگونگی تشخیص علائم آندومتریوز توسط پزشک

اگرچه نشانه های بیماری آندومتریوز (درد و خونریزی و غیره ) ممکن است قابل توجه و شدید باشند، اما تشخیص بیماری اغلب چالش برانگیز است. علت این امر آن است که درد و خونریزی در اثر بسیاری بیماری های دیگر نیز ممکن است رخ دهد که برخی از آن ها با آندومتریوز همبستگی دارند. یک زن مبتلا به آندومتریوز ممکن است سندرم های درد دیگری مانند سندرم مثانه دردناک، سندرم روده تحریک پذیر، یا سندرم درد اسکلتی-عضلانی ( فیبرومیالژیا ) را نیز داشته باشد. همه این سندرم ها علایم مشابه با نشانه های بیماری آندومتریوز دارند.با هم به برخی از مراحل تشخیص آندومتریور میپردازیم.

1-  شرح حال دقیقی از وضعییت جسمی فرد

2- از طریق سونوگرافی واژینال

3- تشخیص دقیق  از روی علائم آندومتریوز

4-  لاپاراسکوپی

5- تشخیص علائم آندومتریوز با آزمایش

 

روشهای-تشخیص-آندومتریوز
تشخیص آندومتریوز

روش های تشخیص برای درمان آندومتریوز

در تشخیص این بیماری باید توجه داشت، داده‌های حاصل از معاینات فیزیکی متغیر بوده است. تشخیص آندومتریوز به عواملی مانند موقعیت و اندازه ایمپلنت های آندومتریال بستگی خواهد شد. همچنین تشخیص آندومتریوز با استفاده از داده‌های آزمایشگاهی نیز صورت نمی‌پذیرد. اگر چه مقدار آنتی ژن سرطان به نام CA 125 ممکن است، در افراد مبتلا به آندمتریوز افزایش یابد اما نقش آن در تشخیص آندومتریوز تعریف نشده است.

روشهای شناخت آندومتریوز به طور قطعی با استفاده از بررسی هیستولوژیک ضایعات نمونه برداری شده حین جراحی انجام می شود. به این منظور اغلب از رویکرد لاپاراسکوپیک استفاده می گردد. باید توجه داشت، که تشخیص آندومتریوز به طور قطعی معمولا با تاخیر انجام می شود. زیرا علائم آندومتریوز با تعدادی از اختلالات ژنیکولوژیک و گوارشی هم پوشانی دارد.

برخی تحقیقات نشان داده است، شناخت علائم در برخی خانم ها ممکن است 7 تا 12 سال به تاخیر بیفتد. بر این اساس به طور احتمالی می‌توان، درمان‌هایی مانند: استفاده از کنتراسپتیوهای حاوی استروژن و پروژسترون را آغاز نمود. اما در مواردی که درمان‌های پر خطر مانند استفاده از دانازول مطرح باشد، باید قبل از آغاز درمان دارویی این نوع بیماری با کمک جراحی اطمینان نمود.

در مواردی که متخصص زنان در تشخیص آندومتریوز بسیار متبحر باشد،  از گزینه‌هایی مانند یافته‌های سونوگرافی، معاینه فیزیکی، بیوپسی رکتوواژینال و ارزیابی‌های سیستوسکوپیک برای تشخیص استفاده می‌کند. اگر درد لگن مستمر و به درمان‌های خط اول پاسخی ندهد و شدت علائم بر عملکرد روزمره فرد تاثیر گذاشته باشد. همچنین اگر ناهنجاری‌های آناتومیکی مانند ضایعات مثانه نیاز به درمان داشته باشد. در آن صورت باید تشخیص آندومتریوز از طریق جراحی انجام شود.

دقت لاپاراسکوپی در تشخیص آندومتریوز بستگی به موقعیت و نوع ضایعات، تجربه متخصص و گسترش بیماری دارد.

 

نگاهی گذرا به روشهای جدید درمان آندومتریوز

1- درمان‌های دارویی

2- درمان هورمونی(برای قطع قاعدگی)

3- عمل لاپاراسکوپی و لیزر

4- رفلکسولوژی

5- اوریکولوتراپی

6- نقش مهم  اصلاح سبک زندگی در درمان آندومتریوز

 

درمان و کنترل علائم آندومتریوز با طب سنتی

اندومتریوز (Endometriosis) یک اختلال است که بر سیستم تولید مثل خانم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. باعث می‌شود بافتی شبیه به آندومتر (پوشش داخلی رحم) در خارج از رحم در مناطقی مانند تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، شکم و روده رشد کند. در مواردی، آندومتریوز می‌تواند در خارج از ناحیه لگن نیز گسترش یابد.

احساس درد در ناحیه لگن اولین علامت اندومتریوز است که اغلب در دوران قاعدگی بروز می‌کند. از دیگر علائم آندومتریوز به لکه‌بینی و خونریزی بین پریودها، خونریزی زیاد در طول قاعدگی، احساس درد هنگام ادرار کردن یا دفع مدفوع، درد هنگام مقاربت، ناراحتی‌های گوارشی مانند نفخ و حالت تهوع و خستگی مفرط اشاره کرد.

اگرچه هنوز علل اصلی بروز این بیماری مشخص نیست اما پزشکان معتقدند که ممکن است به دلیل اختلال سیستم ایمنی بدن، انتقال سلول‌های آندومتر توسط رگ‌های خونی یا سیستم لنفاوی، داشتن سابقه جراحی‌هایی  مانند هیسترکتومی یا سزارین، تغییر شکل سلول‌های صفاقی به سلول‌های شبه آندومتر و احتمالا بازگشت خون قاعدگی به داخل حفره لگن از طریق لوله‌های فالوپ بروز کند.

جالب است بدانید که درمان‌های پزشکی رایج این بیماری که شامل تغییر سبک زندگی، دارو درمانی (به خصوص داروهای ضد درد)، هورمون درمانی و جراحی هستند، معمولا فقط به کنترل علائم بیمار کمک می‌کنند و منجر به درمان قطعی نمی‎شوند. در حالی که مانند همه درمان‌های شیمیایی عوارض خاص خود را نیز دارند.

به همین دلیل، امروزه بسیاری از خانم‌ها به دنبال درمان‌های طبیعی مانند داروهای گیاهی و درمان آندومتریوز با طب سنتی هستند.

 

درمان-آندومتریوز-با-اصلاح-سبک-زندگی
درمان و کنترل علائم آندومتریوز با طب سنتی

سخن پایانی:

در رونوشت بالا بطور جامع درباره بیماری آندومتریوز، راههای تشخیص، علائم و درمان آندومتریوز گفته شده است. اما مصرف داروههای هورمونی در کنار درمان ممکن است، عوارض متعددی را برای فرد مبتلا به آندومتریز بهمراه داشته باشد. اعتقاد من (مهرنوش مطیعی) بر اینست که داشتن یک زندگی سالم می‌تواند نقش بسیار چشمگیری در پیشگیری و درمان آندومتریوز داشته باشد. با توجه به اهمیت این بیماری و تصمیم برای درمان آن تلاش کردم در صفحه اینستاگرام خود بطور مفصل  این بیماری و بیماری‌هایی که اکثر بانوان سرزمینم با این نوع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، همچنین راههای پیشگیری و درمان آنها را توضیح دهم.

پس اگه از داروهای هورمونی برای بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، ناباروری و نازایی، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست خسته شده‌اید ، درست امدی عزیزدلم ، فقط کافیه همراهم باشی!

 

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی

@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇
آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶

تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید