میکرواینجکشن

میکرواینجکشن چیست؟


میکرواینجکشن یک تکنیک در روش درمان ناباروری توسط لقاح خارج از رحم یا آی وی اف است. در این روش، لقاح توسط متخصص رویان‌شناسی با تزریق مستقیم اسپرم به درون تخمک انجام می‌شود. از این روش معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که مشکلی در اسپرم مرد وجود دارد. امروزه لقاح در روش IVF معمولاً از طریق میکرواینجکشن انجام می‌شود. در این رونوشت سعی داریم بطور مفصل و مفید از روش میکرواینجکشن و درمان ناباروری یا این روش و اهمیت  اصلاح سبک زندگی با شما همراه باشیم. چنانچه علاقمند به این موضوع هستید با ما هم مسیر شوید.

 

میکرواینجکشن چیست؟

زمانی که لقاح توسط متخصصین رویان به وسیله سرنگ های مخصوصی با تزریق کاملا مستقیم اسپرم به درون تخمک بارور می شوند اصطلاحا میکرواینجکشن یا لقاح مصنوعی می گویند، میکرواینجکشن معمولا زمانی اتفاق می افتد که اسپرم مرد قادر به بارور کردن تخمک ها نمی باشد و در ناباروری های بسیار حاد کاربرد دارد، در این روش به آقایانی که تعداد اسپرم هایشان بسیار کم است یا قادر به تولید اسپرم نیستند کمک می کند. درنتیجه به درمان ناباروی در مردان کمک بسزایی می‌کند

 

مراحل انجام میکرواینجکشن

برای انجام این روش ابتدا از بیضه های مرد اسپرم های مورد نظر برداشته می شود و داخل محیط آزمایشگاه و توسط یک سری سرنگ ها داخل تخمک گرفته شده از خانم تزریق می شود در این شرایط لقاح و تقسیم سلولی اتفاق می افتد که جنین تشکیل می شود، در این روش از تحریک تخمدان، تخمک گیری، تزریق اسپرم در داخل تخمک ها و لقاح و جابجایی جنین استفاده می شود.

 

مراحل-انجام-میکرواینجکشن
مراحل میکرواینجکشن

 

تحریک تخمدان:

برای تحریک تخمک ها و رشد فولیکول از آمپول HMG بصورت تزریق عضلانی استفاده می شود و در صورت نیاز به بلوغ و انجام تخمک گذاری تخمک ها از آمپول HCG استفاده می شود.

تخمک گیری:

بعد از مرحله رشد فولیکول و تحریک تخمدان ها با یکی از دو روش های لاپاراسکوپی یا مشاهدات سونوگرافی واژینال تخمک های مورد نظر را می گیرند، در روش اول نیاز به بیهوشی است و در روش دوم نیازی به بیهوشی طولانی مدت نمی باشد و با یک بیهوشی کوتاه مدت و یا بی حسی موضعی انجام می شود، در این روش پزشکتان با استفاده از دستگاه سونوگرافی فولیکول ها را مشاهده می کند و بوسیله سوزن های مخصوص مایع فولیکول با تخمک کشیده می شود و به اصطلاح تخصصی پانکچر انجام می شود.

تزریق اسپرم داخل تخمک:

در این مرحله تمامی سلول های به دور تخمک توسط آنزیم ها جدا می شود و پس از آن اسپرم ها به داخل تخمک مورد نظر با همان سرنگ های مخصوص تزریق می شود.

لقاح و جابجایی جنین:

در این مرحله جنین توسط دستگاه های مخصوصی وارد رحم مادر می شود و نیاز به بیهوشی نیست و تنها کافیست پس از اننتقال شما حدود 2 ساعت استراحت کنید و پس از آن مرخص می شوید.

دلایل استفاده از میکروانجکشن

  • وجود اختلال شدید اسپرم
  • پایین آمدن کیفیت تخمدان
  • میزان کم تخمک در بانوان
  • نزدیکی خانم ها به دوران یائسگی
  • در مواقعی که نرخ لقاح کمتر از حد انتظار است
  • در شرایطی که با استفاده از روش IVF لقاح صورت نگرفته است.

 

فواید روش میکرواینجکشن

فواید-میکروانجکشن
مزایای میکروانجکشن

همانطور که گفتیم عمل میکرواینجکشن مزیت های بسیار زیادی دارد و باعث سالم سازی اسپرم می شود.افرادی که فقدان لوله رحمی دارند با استفاده از این روش مشکلات آنها حل می ‌شود این روش باعث بارور شدن مرد و زن می گردد یکی از روش ‌های باروری بدون درد و خونریزی است که نیازی به بی‌حسی موضعی ندارد بلکه در کمترین زمان در کمتر از دو هفته فرد بارور می شود.

میکرواینجکشن مدل های فراوانی دارد و افراد زیادی به دنبال استفاده از آن هستند اگر توسط پزشکان ماهر و حاذق صورت بگیرد باعث می شود در کمترین زمان افراد بارور شود و حس شیرین پدر و مادر و تشکیل خانواده را احساس کند.

 

معایب روش میکرواینجکشن

طبق گزارشات صورت گرفته میزان درصد موفقیت این روش در مقایسه با روش آی وی اف برابر و یا در برخی موارد پایین تر هم است. با اینکه متخصصین این حوزه ادعا می کنند که در این روش فرایند لقاح به صورت موثرتر و با کارایی بالاتری صورت می گیرد، ولی در واقعیت تنها 40 درصد از درمان هایی با این روش موفقیت آمیز بوده است. البته تا به امروز دلیل برای چرایی عدم موفقیت این روش مشخص نشده است.

اما پژوهشگران معتقدند که همچون شیوهای درمانی که ممکن است برای برخی کارساز باشد و برای برخی نباشد، این شیوه درمانی هم به دلیل تخصصی  بودن ممکن است برای برخی کاربردی باشد و برای برخی نباشد.

از معایب دیر این روش می توان به هزینه‌های بالای این روش اشاره کرد که ذر صورتی عدم موفقیت، ممکن است سبب دلسردی افراد از انجام مراحل درمانی دیگر شود.

همچنین به دلیل  اینکه در این روش داروهای هورمونی استفاده می شود، ممکن است سبب ایجاد تخمدان تحریک پذیر و یا زمینه ساز بروز اختلالات هورمونی در افراد شود.

 

درصد موفقیت میکرواینجکشن

البته یکی از فاکتورهایی که بسیار اثرگذار در درصد موفقیت این روش هستند، سن افراد می باشد. با توجه به سن افرادی که برای این روش مراجعه می کنند درصد های موفقیت می تواند متفاوت باشد که شامل:

  • 30 تا 40 درصد موفقیت برای خانم های زیر 35 سال
  • 25 تا 30 در صد موفقیت برای خانم های بین 35 تا 38 سال
  • 15 تا 25 درصد موفقیت برای خانم های بین 38 تا 40 سال
  • 5 تا 10 درصد موفقیت برای خانم های بالای 40 سال

با اینکه درصد موفقیت با این روش با افزایش سن بسیار کاهش می یابد. امامتخصصین معتقدند که درصد سن یکی از فاکتورهای اثرگذار می باشد.

خانم هایی که با سن بالا برای این روش مراجعه می کنند، در صورت که سیستم ها تولید مثلی و تخمدان سالمی داشته باشند، تا حدود زیادی جای نگرانی برای انجام این روش ندارند.

تفاوت میکرواینجکشن با IVF

IVF یکی از فناوری های کمک باروری است که در مواردی که تولیدمثلی به طور طبیعی انجام نمی شود قابل انجام است. با روش درمان ناباروری با آی وی اف که شامل مراحل زیادی است، احتمال بچه دار شدن بسیار زیاد است.

از سوی دیگر، میکرواینجکشن پیشرفت مهمی است که در شرایطی انجام می شود. در یک چرخه کلاسیک IVF نمی توان به نتیجه موفقیت آمیزی دست یافت. هر تخمک به صورت جداگانه بارور می شود.

IVF یک روش درمانی پزشکی است و میکرواینجکشن مرحله ای است که برای دستیابی به نتیجه قطعی تر انجام می شود.

در فرآیند لقاح آزمایشگاهی، حدود 100 تا 150 هزار اسپرم در اطراف هر تخمک باقی می‌ماند. انتظار می‌رود یکی از این اسپرم‌ها به تنهایی تخمک را بارور کند، در حالی که در میکرواینجکشن، لقاح با یک اسپرم تضمین می‌شود.

میکرواینجکشن در مواردی که روش‌های IVF معمولی با شکست مواجه می‌شوند یا در موارد ناباروری شدید مردانه استفاده می‌شود.

تفاوت-آی-وی-اف-و-میکرواینجکشن
تفاوت IVF و میکرواینجکشن

چه زمانی از میکرواینجکشن استفاده می شود؟

این تکنیک کمک باروری بسیار پیچیده است مه باید توسط بهترین متخصص ناباروری زمانی استفاده شود که تعداد اسپرم بسیار کم باشد یا زمانی که اسپرم قادر به نفوذ به تخمک نیست. برای این روش تخمک های بیمار پس از تحریک کنترل شده تخمدان استخراج می شود تا متعاقباً یک اسپرم به تخمک تزریق شود.

 

روش میکرواینجکشن به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

تکنیک تزریق درون ‌سیتوپلاسمی اسپرم در شرایطی که مرد دچار مشکلات زیر باشد پیشنهاد می گردد:

  • تعداد اسپرم کم باشد.
  • تحرک اسپرم آهسته باشد.
  • اسپرم دارای شکل غیرطبیعی باشد.
  • لوله هدایت کننده منی دچار مشکل باشد.
  • مرد قبلا عمل وازکتومی انجام داده باشد.
  •  مواردی که زوج ها برای بارداری از روش IVF استفاده کرده اند اما مشکلی در روند لقاح وجود داشته است.

 

درمان ناباروری با اصلاح سبک زندگی

اگر دلیل ناباروری اشکال در آناتومی رحم باشد به گونه‌ای که تخمک لقاح یافته نتواند در رحم جایگزین شده و رشد کند،

حتی‌الامکان از روش‌های جراحی برای برطرف شدن این مشکل استفاده می‌شود. مواردی هم‌چون رحم تک شاخ، رحم دوشاخ و.. .

در صورتی که علت ناباروری نقص در عملکرد دستگاه تولیدمثلی خانم یا کیفیت نداشتن اسپرم آقا باشد، مثل عدم تولید تخمک با کیفیت، یا ناکارآمدی رحم برای پذیرش و رشد رویان، طب سنتیو روش اصلاح سبک زندگی می‌‌تواند در درمان ناباروری ،موفقیت‌آمیز باشد.

 

درمان-ناباروری-با-اصلاح-سبک-زندگی
درمان ناباروری

 

سخن پایانی:

میکرواینجکشن و تغییر سبک زندگی یکی از بهترین روش های درمان ناباروری است.برای مشاوره دقیق و تشخیص هورمونی ناباروری، حتما با یک پزشک متخصص ناباروری مشورت کنید. آنها بهترین منابع برای ارائه راهنمایی‌های درمانی به شما خواهند بود و براساس مورد خاص شما، برنامه درمانی  مناسب را مشخص خواهند کرد.

 

مراجعه حضوری به کلینیک، برای دریافت برنامه اختصاصی اصلاح سبک زندگی خود،درمان ناباروری و نازایی،  بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، ناباروری و نازایی، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد به آدرس زیر مراجعه بفرمایید و یا به وبسایت یا پیج اینستاگرام من (مهرنوش مطیعی) سربزنید.
آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶
تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید