پلی-کیستیک-مقاوم-به-انسولین

سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاوم به انسولین


سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال شایع هورمونی برای زنان در سن باروری است. زنانی که به تنبلی تخمدان دچار هستند ممکن است قاعدگی‌های نامنظم، طولانی، یا هورمون مردانه (آندروژن) اضافی داشته باشند. در این شرایط تخمدان‌ها ممکن است تعدادی تجمع از مایعات ایجاد کنند و نتوانند به طور منظم تخمک‌گذاری را انجام دهند. علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک ناشناخته است. تشخیص زودهنگام و درمان، به همراه کاهش وزن می‌توانند شانس عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. در این مقاله سعی دارم در مورد تعریف پلی کیستیک،دلایل بوجود آمدن پلی کیستیک و علائم و نشانه‌های آن بپردازم. همچنین شما را با این سوال که پلی کیستیک مقاوم به انسولین چیست؟ به جواب برسونم. پس با من همراه باشید!

 

پلی کیستیک چیست؟

سَندرُم تُخمدان پُلی‌کیستیک یا نشانگان تخمدان پُرکیستی شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز (آندوکرینوپاتی) در زنان و شایع‌ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری می‌باشد.

نامگذاری این سندرم به دلیل وجود تخمدان‌های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک (در اغلب زنان مبتلا و نه در همه) است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته‌است.

یک مطالعه نشان داده که تا ۷۰ درصد زنانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، از بیماری خود خبر ندارند. سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری جدیدی نیست و پزشک ایتالیایی، آنتونیو والیسنری، در سال ۱۷۲۱ میلادی علائم آن را توصیف کرده است.

 

پلی-کیستیک
سندرم پلی کیستیک

 

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک:

داشتن علائم تخمدان پلی کیستیک، مخصوصا اگر علت ابتلا چاقی باشد، احتمال بروز شرایط و اختلالات زیر را افزایش می دهد:

دیابت نوع دو

فشار خون بالا

اختلالات کلسترول و چربی، مانند افزایش تری گلیسرید ها یا کاهش کلسترول خوب (HDL) و سندرم متابولیک، که همگی خطر بیماری های قلبی-عروقی را افزایش می دهند؛ سندرم متابولیک باعث افزایش چربی در شکم و کمر و جریان خون می شود.

بیماری کبد چرب غیرالکلی (یک التهاب حاد کبد است که در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می شود)؛

ناباروری

وقفه تنفسی در خواب

افسردگی و اضطراب

خون ریزی غیرطبیعی رحم

سرطان دیواره داخلی رحم (سرطان اندومتریال) که علت آن قرار گرفتن مداوم در معرض سطوح بالای استروژن است.

دیابت بارداری یا فشار خون بالایی که در بارداری ایجاد می شود.

 

پلی کیستیک مقاوم به انسولین چیست؟

در شرایط نرمال، هورمون انسولین بعد از خوردن افزایش پیدا می‌کند. این هورمون باعث تحریک کبد و عضلات می‌شود تا قند در خون تبدیل به انرژی شود. همین امر باعث می‌شود قند خون کاهش یابد و سپس انسولین نیز کاهش یابد. در شرایط نرمال، هم قند و هم انسولین در آزمایش خون نرمال دیده می‌شوند.
در هنگام مقاومت انسولین، قند خون ممکن است نرمال باشد، اما انسولین بالا باشد. اما چرا؟ چون پانکراس باید انسولین بیشتری را بسازد. انسولین بیشتر باعث ایجاد التهاب می‌شود و در نتیجه وزن افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند منجر به دیابت نوع دو شود. انسولین بیش از حد یک محرک فیزیولوژیکی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک محسوب می‌شود.

 

ارتباط بین مقاومت انسولین و PCOS

مقاومت انسولین هم منجر به چاقی و هم منجر به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک می‌شود. مقاومت به انسولین در ۷۰ الی ۹۵ درصد افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که چاق هستند اتفاق می‌افتد. همچنین ۳۰ تا ۷۵ درصد افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که لاغر هستند نیز مقاومت به انسولین دیده می‌شود.
مقاومت انسولین تنها نشانه‌ای از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیست، بلکه محرک اصلی این بیماری محسوب می‌شود. انسولین بالا می‌تواند تخمک‌گذاری را مختل کند و باعث شود تخمدان‌ها تستوسترون بیش از حدی را تولید کنند.

 

علائم-پلی-کیستیک-مقاوم-به-انسولین
نشانه‌های پلی کیستیک مقاوم به انسولین

علائم و نشانه‌های پلی کیستیک مقاوم به انسولین

انسولین یک محرک اشتها محسوب می‌شود که شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک میل زیادی به خوردن شیرینی‌جات و دیگر غذاهای غنی از کربوهیدارت دارند. همین امر باعث افزایش وزن می‌شود که احتمال مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد مانند بیماری قلبی عروقی، چاقی، پوکی استخوان و دیابت.

علائم و نشانه‌های سندرم تخمدان پلی کیستیک، یا همان تنبلی تخمدان، متنوع است. تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا زمانی انجام می‌شود که دو مورد از سه نشانه زیر وجود داشته باشند:

قاعدگی نامنظم:

کم شدن تعداد، نامنظم بودن و یا افزایش طول دوره قاعدگی، مهمترین نشانه‌های تنبلی تخمدان هستند. برای مثال ممکن است یک مبتلا، کمتر از ۹ سیکل قاعدگی در سال داشته باشد، فاصله زمانی سیکل‌های قاعدگی‌ش بیشتر از 35 روز باشد و به طور غیرطبیعی قاعدگی سختی داشته باشد.

آندروژن اضافی:

بالارفتن سطح هورمون جنسی مردانه می‌تواند باعث علائم ظاهری، از جمله زیاد شدن موی صورت و بدن (مَردمویی) و در مواردی آکنه شدید و طاسی مردانه شود.

تخمدان پلی کیستیک مقاوم به انسولین:

تخمدان‌ها می‌توانند به دلیل کیست‌هایی که تخمک‌ها را احاطه می‌کنند، بزرگ شوند. این کیست‌ها در واقع فولیکل‌های تخمدان هستند که هر کدام یک تخمک نابالغ را در برگرفته‌اند. این تخمک‌ها در واقع هیچ‌گاه به اندازه‌ای که باعث قاعدگی شود بالغ نمی‌شوند. به این دلیل تخمدان‌ها ممکن است کارکرد مناسبی نداشته باشند.

 

نکته حائز اهمیت اینجاست که معمولا علائم و نشانه‌های سندرم پلی کیستیک در افراد چاق، شدیدتر است.

در یک مطالعه تحقیقاتی مشاهده شد که افزایش نسبت ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مرتبط با افزایش چاقی و افزایش وزن در طی ده سال گذشته بوده است. که به آن پلی کیستیک مقاوم به انسولین گفته میشود.در ادامه این مقاله با من (مهرنوش مطیعی) همراه باشید.

 

درمان پلی کیستیک مقاوم به انسولین

توصیه‌های درمانی رایج برای پلی کیستیک مقاوم به انسولین شامل کاهش وزن، وزش ایروبیک و مصرف داروی متفورمین است که حساسیت انسولین را بهبود می‌بخشد. تمرینات مقاومتی نیز ممکن است موثر واقع شود اما هنوز در این زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

داروهای ضدبارداری خوراکی نیز درمان دیگری برای تخمدان پلی‌کیستیک محسوب می‌شوند، اما این داروها می‌توانند برای مقاومت به انسولین در تخمدان پلی‌کیستیک تداخل ایجاد کنند. ارتباط بین داروهای ضدبارداری و مقاومت به انسولین هنوز نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

 

درمان-پلی-کیستیک-مقاوم-به-انسولین-با-اصلاح-سبک
درمان پلی کیستیک مقاوم به انسولین

 

توصیه پایانی:

مقاومت به انسولین در تخمدان پلی‌کیستیک در افراد باید قبل از ابتلای فرد به دیابت درمان شود. اگر مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هستید، بهترین راه حل اینست که عادت‌های مربوط به سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و با اصلاح سبک زندگی پلی کیستیک خود را درمان و یا از ابتلا به دیابت پیشگیری خواهید کرد. پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش روزانه مرتبط با کاهش ابتلا به دیابت است. برای اطلاعات کافی و مفید به پیج اینستاگرام من مراجعه کنید. کلی محتوای مفید و راهکار‌های ساده برای جلوگیری و درمان پلی کیستیک،آندومتریوز، کاهش ذخیره نخمدان، قاعدگی نامنظم و راههای درمان نازایی و ناباروری بدون حتی یک عدد قرص را در اختیار شما عزیزای دلم گذاشتم.

پس اگه از داروهای هورمونی برای بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، ناباروری و نازایی، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست خسته شدید ، درست اومدی عزیزدلم ، فقط کافیه همراهم باشی

چطوری ؟

مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇
آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶
تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید