پیشگیری-از-سرطان-سینه-با-اصلاح-سبک-زندگی

پیشگیری از سرطان سینه


علائم ظاهری سرطان سینه بدون شک یکی از اتفاقات شایع در زنان است. بزرگترین عوارض آن ناامیدی و در بهترین حالت دچار اختلال شدن است. طبق تحقیقات انجام شده،  از هر هشت خانم یک نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه دچار می‌شود و تقریبا هر سال 40000 زن به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از سرطان بسیار موثر است و جلوگیری از ابتلا به سرطان اهمیت پیدا کرده است. بدلیل اهمیت این موضوع سعی دارم در این رونوشت شما را با سرطان سینه، علائم و راههای پیشگیری از آن بیشتر آشنا کنم. چنانچه علاقمند به این موضوع هستید با من( مهرنوش مطیعی) همراه باشید.

سرطان سینه چیست؟

 یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در زنان است. سرطان سینه بیماری است که به دلیل تکثیر کنترل نشده سلول‌هایی که مجرای شیر را تشکیل می‌دهند یا مسئول تشکیل شیر (غدد پستانی) هستند، رخ می‌دهد.

علائم سرطان سینه چیست؟

ابتلا به سرطان سینه با بروز برخی علائم همراه است. هر چند بهترین زمان برای تشخیص این بیماری، قبل از بروز علائم است. در واقع، اگر بیماری در حین چکاپ، غربالگری و با بررسی تصاویر ماموگرافی و سونوگرافی تشخیص داده شود، زمان مناسب‌تری خواهد بود. بنابراین، بهتر است غربالگری سرطان سینه را جدی بگیرید.

البته حتی مشاهده علائم به تنهایی نیز نمی‌تواند دلیل بر ابتلا به سرطان پستان باشد. در واقع، فرد با مشاهده نشانه‌های ظاهری باید به یک پزشک متخصص مراجعه کند تا پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

 

علائم ظاهری سرطان سینه

علائم-سرطان-سینه
علائم ظاهری سرطان سینه

برخی از مهم‌ترین علائم ظاهری سرطان سینه شامل موارد زیر هستند:

  1. احساس وجود توده در بافت پستان
  2. ضخیم شدن پوست سینه
  3. تغییر شکل و اندازه پستان
  4. ترشحات غیرعادی از نوک سینه
  5. فرو رفتگی نوک سینه به سمت داخل
  6. پوسته پوسته شدن یا بروز التهاب در ناحیه نوک سینه و آرئول (ناحیه قهوه‌ای رنگ دور نوک پستان)
  7. قرمز شدن پوست سینه و ایجاد فرورفتگی‌هایی شبیه به پوست پرتقال در آن

نکته‌ای که بر آن تاکید داریم این است که وجود این علائم نیاز به بررسی بیشتری دارد. بنابراین در صورت مشاهده این علائم نگران نباشید و در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. تشخیص قطعی این بیماری به بررسی‌های پزشکی دقیق‌تری نیاز دارد.

 

تاثیرات سبک زندگی در پیشگیری از سرطان سینه

محققان تحقیقاتی را در زمینه تأثیرات سبک زندگی در ایجاد سرطان آغاز کرده‌اند. در این تحقیقات عواملی که باعث ایجاد بیماری سرطان می‌شوند، بررسی شده است. بیشتر از 75 تا 90 درصد موارد می‌شود ازسرطان پستان از طریق اعمال تغییرات شیوه زندگی جلوگیری کرد.

تاثیر سبک زندگی در پیشگیری از سرطان

خواب کافی:

اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی می‌خوابید.کم خوابی می‌تواند موجب افزایش ملاتونین شما بشود که با افزایش مقاومت انسولین و افزایش وزن مواجه است و هردو موجب سرطان سینه می‌شوند.

 

کنترل استرس پیشگیری از سرطان سینه:

از ابزارهای موثر در کنترل استرس استفاده کنید. استرس یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری است.حتی سی دس سی اعلام میکند که 85 درصد از بیماری‌ها به عوامل عاطفی مربوط است.احتمال دارد که استرس و موارد عاطفی حل نشده بیشتر از عوامل فیزیکی اهمیت داشته باشد پس مطمئن شوید که آننهارا نادیده نگرفته اید.

 

تاثیرات-سبک-زندگی-در-پیشگیری-از-سرطان-سینه

فعالیت بدنی:

فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند تا حدود 40 درصد از احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بکاهد. همچنین ورزش موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود. حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

ورزش کردن به چند دلیل از شما در برابر سرطان سینه محافظت می‌کند. ورزش کردن به کنترل وزن شما کمک می‌کند. پژوهش انجمن سرطان آمریکا نشان داد، زنانی که از زمان ۱۸ سالگی خود، بین ۹ تا ۱۴ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اند، تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. اثر افزایش وزن بر احتمال ابتلا به سرطان سینه به سبب استروژن است. استروژن می‌تواند رشد بیش‌ازحد سلول‌ها را تحریک و سرطان سینه ایجاد کند. تا پیش از یائسگی، این تخمدان‌های شما هستند که استروژن تولید می‌کنند. پس از یائسگی، تخمدان‌ها دیگر هورمونی تولید نمی‌کنند؛ پس استروژن از بافت چربی به‌وجود می‌آید.چربی رابطه مستقیمی با تولید استروژن دارد.

 

شیردادن:

در زنانی که در ۶ ماهه‌ی نخست تولد نوزادشان به او شیر داده‌اند، خطر مرگ در اثر سرطان سینه تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. اما دلیل آن چیست؟ زن‌ها در طول دوره‌ی شیردهی به نوزادشان وارد سیکل قاعدگی نمی‌شوند. هرچقدر یک زن وارد سیکل‌های قاعدگی کمتری شود، بدن او کمتر استروژن ترشح می‌کند و در نتیجه خطر ابتلای او به سرطان سینه کاهش پیدا می‌کند.

در کل ، شواهد بسیاری وجود دارد که شیر دادن نوزاد، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. اگر توانایی شیر دادن به نوزاد خود را دارید، حتما این کار را انجام دهید. شیر مادر برای تغذیه‌ی نوزاد بهترین گزینه، اما برای مادر هم فواید بسیاری دارد.

 

مصرف به اندازه ید در پیشگیری از سرطان سینه:

ید یک عنصر اساسی و ضروری برای سنتز هورمون‌هاست و کمبود آن باعث مشکلات بهداشتی از جمله سرطان سینه شود. به این دلیل است که سینه‌های شما برای عملکرد مناسب سلولی به جذب و استفاده مقدار زیادی ید نیاز دارند. کمبود ید منجر به اختلال عملکرد در هر بافتی و تشکیل تومور می‌شود.

با این حال در مورد مصرف ید اختلاف قابل توجهی در مورد دوز مناسب وجود داد پس باید با احتیاط مصرف کنید شواهد نشان می‌دهد که شاید مصرف بیش از 800 میکروگرم ید در روز غیر منطقی باشد و مصرف 12000 تا 13000 میکروگرم ممکن است به طور جدی برخی از اثرات نامطلوب را بر روی سلامتی ما داشته باشد.

 

الکل و دخانیات ممنوع:

الکل را از زندگی خود حذف کنید. بررسی‌ها تایید می‌کند که مصرف کنندگان الکل بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. همچنین سیگار کشیدن می‌تواند منجر به بروز انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه در زنان شود.

 

مصرف قند و شیرینی:

قند یکی از مضرترین موارد است. به عنوان یک دستور عمل کلی مصرف قند را به کمتر از 25 گرم در روز محدود کنید.اگر سرطان دارید یا مقاوم در برابر انسولین هستید عاقلانه است که آن را تا 15 گرم یا کمتر محدود کنید.

 

اهمیت ویتامین A در پیشگیری از سرطان سینه:

شواهدی وجود دارد که ویتامین آ نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان سینه دارد.بهتر است که آن را به جای استفاده از مکمل‌ها از غذاهای طبیعی دریافت کنید و بهترین منابع برای شما زرده تخم مرغ، کره خام، شیر و گوشت گاو و یا مرغ است، با این حال مراقب باشید زیرا طبق شواهد مقدار بیش از حد ویتامین آ می‌تواند فواید ویتامین دی را حذف کند این به این معناس که نه تنها برای جلوگیری از سرطان بلکه برای سلامت بدن شما میزان مناسبی از ویتامین آ و دی ضروری است. به همین دلیل قبل از مصرف ویتامین‌ها از پزشک مشورت بگیرید.

در حالت ایده آل بدن شما تمام ویتامین D و A مورد نیاز را به طور طبیعی با خوردن سبزیجات رنگارنگ برای ویتامین A و با قرار دادن پوست در معرض آفتاب برای ویتامین D به دست می آورد.

 

پروتئین و کربودهیدرات:

کاهش میزان پروتئین به اندازه یک گرم از هر کیلوگرم وزن خود بیشتر از 100 گرم پروتئین برای بزرگسالان غیر طبیعی است و نصف آن کافیست. سعی کنید مصرف پروتئین و کربودهیدرات را کاهش دهید و چربی کیفیت بالا مانند تخم مرغ ارگانیک و مرغ‌های محلی و گوشت با کیفیت و آووکادو و روغن نارگیل را جایگزین کنید. شواهد قابل توجهی وجود دارد که رژیم کتوژنیک به جلوگیری و درمان بسیاری از انواع سرطان خصوصا سرطان سینه کمک می‌کند.

 

تغذیه مناسب:

بهینه سازی فلور روده شما التهاب را کاهش و پاسخ ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند.

اضافه کردن غذای طبیعی تخمیری به رژیم غذایی روزانه خود،  یک راه آسان برای جلوگیری از سرطان و یا کاهش سرعت آن حواهد بود. از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید. اما غذاهای طبیعی تخمیر شده بهترین هستند.

 

اصلاح سبک زندگی یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از سرطان سینه است. حذف الکل و سیگار، مصرف غذاهای سالم و مغذی و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، به اصلاح شیوه زندگی شما کمک می‌کند و برای داشتن زندگی سالم‌تر، آشنایی با راه‌های پیشگیری از سرطان پستان راهکار مناسبی خواهد بود. با توجه به اینکه برنامه اصلاح سبک زندگی برای هر فرد متفاوت است،  انجام صحیح و اصولی آن در پیشگیری از سرطان پستان اهمیت بسزایی دارد و نیاز به مشاوره پزشکی دارد.

اگر از داروهای هورمونی برای بیماریهایی نظیر پلی کیستیک، آندومتریوز، ناباروری و نازایی، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال پریود، قاعدگی نامنظم، خونریزی های زیاد و تمام مشکلاتی از این دست خسته شدید به صفحه اینستاگرام من ( مهرنوش مطیعی) سر بزنید.

 

راهکار موثر در پیشگیری از سرطان پستان

 

سخن پایانی:

همانطور که سبک ناسالم زندگی ریسک ابتلا به سرطان پستان و احتمال پیشرفت این بیماری را افزایش میدهد،  الگوهای رفتاری سالم می‌توانند در پیشگیری از سرطان پستان متفاوت و موثر باشند .فقط باید بدانید که برای هر کسی این دوره درمان متفاوت خواهد بود. پس از لحظه اول نمیشود به قطع گفت چقدر زمان خواهد برد. فقط کافیه همراهم باشید.

چطوری ؟مشاوره انلاین و دریافت برنامه اصلاح سبک زندگی
@mehrnoosh_motieisupport

مراجعه حضوری به کلینیک برای اوریکولوتراپی و رفلکسولوژی 👇
آدرس کلینیک :اصفهان – خانه اصفهان – خیابان سپاه _کوی شماره دو – ساختمان نیاوران -طبقه سوم -واحد۶
تلفن : ۳۴۳۷۰۲۶۱-۰۳۱

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید